Viața la bloc. Facturi umflate la întreținere. Legea este clară: Cum se contestă

Sursa foto: EVZ

Viața la bloc. De multe ori, locatarii acuză derapaje la nivelul asociaţiei și se plâng de costurile mari la întreținere. Aceștia pot contesta lista de întreținere. Unele persoane s-au trezit cu număr mai mare de persoane introduse la plată, un consum de apă nejustificat etc.

Viața la bloc. Cum poți face contestație

Proprietarul trebuie să formuleze o cerere scrisă, denumită contestaţie, astfel cum aceasta este menţionată la art.28 alin.3 din Legea 196/2018. „Proprietarii din condominii au dreptul să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, după caz, să o conteste în scris în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă, în scris, la contestaţie în termen de 10 zile de la primirea acesteia“.

Contestaţia trebuie formulată în scris şi este adresată preşedintelui asociaţiei de proprietari. Legea nu face trimitere la administrator, ca destinatar al unei astfel de proceduri. După ce depuneți contestația, nu uitaţi să luaţi un număr de înregistrare.

Întreținere. Sursa foto: Arhiva EVZ

Ce obligații are asociația de proprietari

Asociaţia de proprietari este obligată să aibă registru unic de evidenţă, conform art. 16 alin. 1 din lege. Preşedintele asociaţiei are obligaţia, conform art.28 alin.3 din lege, să răspundă punctual, în scris, într-un termen de maximum 10 zile. În situaţia în care răspunsul este unul nesatisfăcător, proprietarul are două opţiuni:

  • se poate adresa cu cerere comitetului şi cenzorului;
  • se poate adresa compartimentelor prevăzute la art.10 din lege;
  • poate sesiza instanţa de judecată.

Bloc. Sursa foto Pixabay

Ce spune legea

Ce ne spune acest articol 10 la care tot face trimitere noua reglementare:

(1) Autorităţile administraţiei publice locale organizează în cadrul aparatului de specialitate al primarului un compartiment specializat în sprijinirea, îndrumarea şi controlul asociaţiilor de proprietari.

(4) Compartimentele prevăzute de alin 1 exercită controlul asupra activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociaţiei de proprietari.

De remarcat faptul că alin.4 menţionează că, sesizarea compartimentelor administraţiei publice locale poate fi realizată, în vederea efectuării unui control, doar de către un membru al asociaţiei. Prin urmare, legiuitorul a restrâns aria posibilităţii de sesizare a organelor abilitate doar de către proprietarii ce deţin şi calitatea de membru al asociaţiei.