Vechimea în muncă. Acum obții mai ușor actele. Cum procedezi

Vechimea în muncă. Acum obții mai ușor actele. Cum procedeziAngajat la stat. Sursa foto: pixabay

Începând de anul viitor, salariații vor putea să acceseze online Revisal, adică registrul general de evidență a salariaților. Acesta conține o bază de date unde apar informații complete despre toate contractele de muncă din România. Angajatorul are obligația de a întocmi un dosar personal pentru fiecare dintre ei și de a desemna o persoană care să acceseze platforma.

Toți angajații din România vor avea acces la sistemul național REVISAL și își vor putea verifica vechimea în muncă. Conform Codului Muncii, angajatorii au prevede obligația de a ține evidența muncii salariaților în acest registru general.

Cu toate acestea, noua procedură va obliga și mai departe ca informațiile obținute de salariați să fie asumate de angajatori prin semnarea lor.

Așa că, pentru moment, documentele cerute de angajați sunt eliberate în copie certificată de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana împuternicită de angajator pentru conformitate cu originalul.

Ce conține dosarul angajatului

Pentru gestionarea corectă a REVISAL, persoana desemnată de angajator ar putea urmeza un curs de formare specific. Totuși, în forma actuală, legea nu impune companiilor aceasă obligație.

Angajatorul are obligația de a întocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariați, de a-l păstra în condiții bune la sediu, precum și de a-l prezenta inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora.

Dosarul personal al salariatului cuprinde cel puțin următoarele documente: actele necesare angajării, contractul individual de muncă, actele adiționale și celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea și încetarea contractelor individuale de muncă, acte de studii / certificate de calificare, precum și orice alte documente care certifică legalitatea și corectitudinea completării în registru.

Oblugațiile angajatorului

La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa îi elibereze acestuia:

a) copii ale documentelor existente în dosarul personal; b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind înscrierile referitoare la persoana sa și/sau un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate, astfel cum rezultă din registrul general de evidență și din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.

Angajat pe tura de noapte, Codul Muncii

Angajat. Sursa foto: Freepik

Documentele sunt eliberate în copie certificată de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana împuternicită de angajator pentru conformitate cu originalul.

Registrul electronic și dosarele personale ale fiecărui salariat se vor păstra în condiții care să asigure securitatea datelor, precum și păstrarea lor îndelungată și corespunzătoare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001. Angajatorul răspunde pentru asigurarea acestor condiții, precum și pentru orice prejudiciu produs salariatului sau oricărei alte persoane fizice / juridice, prin încălcarea acestor obligații.

Procedura intră în vigoare de la 1 ianuarie 2025

Guvernul a publicat deja procedura care prevede că angajații își vor putea consulta direct datele personale care privesc raporturile de muncă în derulare sau cele încheiate și își vor putea obține singur extrase cu informațiile referitoare la vechimea în muncă sau specialitate.

Procedura publicată de Guvern pune în aplicare Legea nr. 144/2022, intrată în vigoare în luna mai.