Președinta Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate (CNAS), Valeria Herdea, a revenit asupra unor declarații controversate legate de vaccinare, subliniind că singurul lucru obligatoriu este informarea pacienților. În urma unor reacții puternice generate de afirmațiile sale, Herdea a explicat că pacienții trebuie să primească toate informațiile necesare de la medicii de familie, inclusiv despre beneficiile și riscurile vaccinării.
Reacții vehemente la declarațiile inițiale
Luni, în cadrul unei conferințe pe teme de sănătate, Herdea a afirmat că „vaccinarea nu ar trebui discutată ca opțională”.
Declarația a stârnit critici pe rețelele sociale și apeluri la demisia ei din partea unor membri ai AUR, care consideră că „vaccinarea obligatorie nu este o soluție”. Aceștia au invocat experiența din timpul pandemiei pentru a argumenta poziția lor.
Herdea vine cu clarificări
Ulterior, într-o declarație la un post tv, Herdea a clarificat că mesajul său s-a referit la importanța informării corecte a pacienților. „Cred cel mai mult în comunicare și în faptul că un om are nevoie să fie informat. Dacă l-am informat, i-am luat dreptul de a spune 'nu știu' și va înțelege că și copilul lui are dreptul să fie protejat”, a afirmat aceasta. Herdea a insistat că nu a susținut niciodată obligația vaccinării fără o informare prealabilă.
Președintele CNAS a subliniat că este esențial ca fiecare persoană să aibă acces la informații corecte înainte de a lua o decizie. „Consider că este esențial ca fiecare om să aibă dreptul la informare corectă și apoi să decidă”, a spus ea. Această poziție evidențiază necesitatea unui dialog transparent între medici și pacienți, în special în contextul vaccinării, unde informațiile corecte pot influența deciziile de sănătate publică.