Băsescu este acuzat că "a generat, conceput şi întreţinut procesul de alterare a statului democratic".
"Începând cu 6 decembrie 2009, democraţia şi statul de drept au cunoscut un puternic proces de erodare, de substituire a instituţiilor statului de drept prevăzute de Constituţia României, ajungându-se ca voinţa şi acţiunea politică să fie concentrate în mod discreţionar şi neconstituţional în mâna unui singur om – preşedintele ţării. Acest om a ajuns să dicteze puterii executive, puterii legislative şi celei judecătoreşti, ceea ce reprezintă un grav derapaj de la principiile fundamentale ale Constituţiei României", se arată în solicitarea adresată Parlamentului.
Capetele de acuzare
I. Preşedintele a uzurpat rolul Prim-ministrului şi s-a substituit în atribuţiile constituţionale ale Guvernului.
II. Preşedintele a încălcat în mod repetat drepturilor şi libertăţilor (sic!)fundamentale ale cetăţenilor prevazute în Constituţie.
III. Preşedintele a încălcat în mod repetat principiul separaţiei puterilor în stat şi independenţa justiţiei.
IV. Preşedintele a iniţiat un proiect neconstitutional de revizuire a Constituţiei şi a încălcat procedura de revizuire a Constituţiei prevăzuta de legea fundamentală.
V. Preşedintele a instigat la nerespectarea deciziilor Curtii Constituţionale şi a făcut presiuni directe asupra judecătorilor Curţii, făcându-le "vizite" înaintea unor decizii importante.
VI. Preşedintele a încălcat sistematic principiul neapartenenţei politice a persoanei care ocupă funcţia prezidenţiala şi a abandonat rolul constituţional de mediator în stat şi în societate.
VII. Preşedintele a încălcat în mod grav prevederile Constituţiei şi principiul fundamental al democraţiei reprezentative, atunci când declara (sic!) că nu va numi un Prim-ministru din partea USL, chiar dacă această formaţiune politica va obţine majoritatea absolută în Parlament.
Zece aberaţii din cererea de suspendare
Anumite acuzaţii şi probe din cadrul documentului frizează ridicolul:
1. "Spiritul Constituţiei şi principiile statului de drept au fost încălcate odată cu formarea Guvernului condus de Emil Boc. Acesta a fost învestit pe baza voturilor date de parlamentari aduşi partea puterii prin practici legate de corupţia politică". Guvernul USL a fost, la rândul său, învestit şi pe baza voturilor date de parlamentari pe care membrii USL i-au racolat în zilele de dinaintea moţiunii de cenzură care a dărâmat Guvernul Ungureanu.
2. USL mai susţine că "încălcarea spiritului Constituţiei a continuat cu fiecare dintre legile cu impact major asupra societăţii româneşti, trecute prin Legislativ prin procedura angajării răspunderii Guvernului cu consecinţe catastrofale pentru societatea românească". Pentru faptul că Guvernul şi-a asumat răspunderea NU este vinovat preşedintele, care nu răspunde de acţiunile Executivului.
3. USL îi mai reproşează preşedintelui şi efectele crizei economice, de care şeful statului este, după părerea lor, vinovat în integralitate. "Consecinţele acestor acte politice au fost nu doar deteriorarea funcţionării instituţiilor democrate ale statului, până la punerea sub semnul întrebării a existenţei statului de drept, dar şi deteriorarea gravă a nivelului de trai al populaţiei, extinderea sărăciei, falimentul a sute de mii de societăţi comerciale, erodarea gravă a capitalului românesc şi disoluţia clasei de mijloc", scriu juriştii Uniunii.

4. Băsescu este acuzat că a promulgat legea pensiilor, "adoptată prin fraudă de către Camera Deputaţilor". Acuzaţie fără acoperire legală, atâta timp cât frauda nu a fost demonstrată, deşi USL a reclamat-o pe Roberta Anatstase, preşedinta de atunci a Camerei Deputaţilor, la Parchetul General.
5. Pentru că a declarat că "4,2 milioane de salariaţi nu pot susţine pensiile a 4,9 milioane de pensionari" – calcul matematic corect – i se reproşează că este "un factor potentator al unui conflict social între forţa de muncă activă şi pensionari". Culmea ridicolului este atinsă în următoarea frază: "Preşedintele nu trebuie să aştepte ivirea unui conflict pentru medierea lui, ci trebuie să prevină asemenea situaţii".
6. Preşedintelui i se mai reproşează că s-a pronunţat public în chestiuni economice şi sociale, indicând uneori şi cum vede rezolvarea acestora, deşi există o decizie a CCR care spune că şeful statului, în calitatea sa constituţională de mediator, are dreptul să exprime puncte de vedere publice.
7. Lui Băsescu i se mai impută încălcarea independenţei Justiţiei. Una dintre declaraţiile citate ca probă în cererea de suspendare se referă la raportul MCV care semnala tergiversarea proceselor de mare corupţie şi lipsa rezultatelor în domeniu. În context, şeful statului admisese că Justiţia din România dă dovadă de deficienţe şi menţionase tergiversarea dosarelor la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. În altă declaraţie, preşedintele se plângea de durata mare a proceselor, lucru pe care USL, pe atunci în Opoziţie, îl reproşa la rândul său Puterii.
8. Preşedintele este acuzat că a instigat la nerespectarea deciziilor CCR şi că "a făcut presiuni directe asupra judecătorilor Curţii, făcându-le vizite înaintea unor decizii importante". Dacă aceasta este o vină, atunci ea i se poate imputa şi actualului premier, Victor Ponta. Săptămâna trecută, exact când CCR se întrunise pentru a stabili dacă la Consiliul European trebuie să se ducă preşedintele sau premierul, Ponta a apărut la şedinţă, însoţit de Ministrul Justiţiei, Titus Corlăţean, pentru a-şi prezenta punctul de vedere asupra chestiunii în cauză.
Ulterior, Ponta a mai făcut un lucru pe care acum USL i-l reproşează lui Băsescu, şi anume "declara, cu vădită lipsă de respect faţă de autoritatea Curţii şi faţă de Constituţie că nicio decize a CCR nu va schimba hotărârea"… sa de a merge la Bruxelles. (Lui Băsescu i se reproşează o declaraţie conform căreia, indiferent ce va spune Curtea despre îngheţarea salariilor bugetarilor, nu sunt bani pentru mărirea acestora).
9. Şefului statului i se mai reproşează că "a avut o atitudine de respingere a dialogului real cu partidele politice, cu excepţia propriului său partid", deşi partidele componente ale USL au fost acelea care au refizat, în 2010 şi în 2011, să se mai prezinte la consultările de la Cotroceni convocate de şeful statului.
10. Recordul absolut este atins în pagina 15, unde juriştii USL scriu: "Preşedintele a încălcat în mod grav prevederile Constituţiei şi principiul fundamental al democraţiei reprezentative atunci când declară (?!) că nu va numi un Prim-ministru din partea USL, chiar dacă această formaţiune politică va obţine majoritatea absolută în Parlament". Faptul că, între timp, şeful statului a numit un prim-ministru din partea USL fără ca acesta să fi avut, în momentul respectiv, o majoritate obţinută prin vot popular este mai puţin important pentru USL decât faptul că îi mai pot agăţa preşedintelui o acuzaţie de gât.
Ştirea se actualizează.
CITIŢI ŞI:

  • Suspendarea Preşedintelui Băsescu, o chestiune de ore?
  • Guvernul a restrâns atribuţiile CCR. Preşedintele poate fi suspendat fără avizul Curţii
  • USL neagă ceea ce Crin Antonescu a spus cu gura lui: „Miza principală este schimbarea jude
  • USL ţine motoarele turate pentru suspendarea preşedintelui
  • Asalt final asupra preşedintelui
  • PRIMELE VICTIME ALE LOVITURII DE STAT A USL: Vasile Blaga şi Gheorghe Iancu, revocaţi din funcţii. Comisia Juridică a decis revocarea Robertei Anastase, urmează votul în plen. Crin Antonescu i-a luat locul lui Blaga la Senat
  • STRATEGIE. Cum vrea USL să îl suspende pe preşedintele Traian Băsescu