Urșii, țapi ispășitori pentru o situație incredibilă. Autoritățile se chinuie de zece ani să construiască 9 kilometri de autostradă

Urșii, țapi ispășitori pentru o situație incredibilă. Autoritățile se chinuie de zece ani să construiască 9 kilometri de autostradă Urs. Sursa foto: Arhiva EVZ

O bucată din autostrada Sibiu-Nădlac de doar nouă kilometri le dă mari bătăi de cap autorităților de aproape zece ani. Proiectul a fost schimbat, primul contract a fost reziliat și de atunci nu s-a mai găsit un constructor. O nouă licitație a fost demarată anul acesta. Între timp s-au pierdut foarte mulți banii, iar singurii vinovați arătați cu degetul sunt urșii.

Ministerul Transporturilor şi CNAIR  se chinuie de aproape zece ani să construiască tronsonul de autostradă de doar 9 km dintre Margina și Holdea, parte a A1 Sibiu-Nădlac.

Totul a început în 2013, când se anunța semnarea contractului pentru lotul 2 al autostrăzii A1, Lugoj-Deva (între km 26 şi 56), cu asocierea dintre companiile italiene Salini Impregilo SpA şi SECOL. Valoarea contractului a fost de 562 de milioane de euro, plus TVA. Bani urmau să vină în proporție de 85% din fonduri europene nerambursabile.

Problema urșilor

Traseul inițial presupunea despicarea unor dealuri, fapt care ar dus la multe lucrări dificile, așa că s-a optat pentru săparea a două tuneluni care să permită trecerea urșilor și a altor animale sălbatice. Schimbările au dus din start la întârzieri. CNAIR a cerut italienilor de la Salini Impregilo să conceapă un nou proiect tehnic pentru autostradă, dar a refizat să facă plăți suplimentare. Totul s-a blocat, iar vinovații principali au fost bineînțeles, urșii, potrivit presshub.ro.

Ne puteți urmări și pe Google News

În primăvara lui 2017, Ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, a decis rezilierea parţială a contractului cu constructorul italian, pe porţiunea de 9 km. A urmat o bătălie în justiție, iar constructorul italian a câștigat.  Așa s-au pierdut 150 de milioane de euro.

O nouă licitație

În 2019, CNAIR a reluat licitaţia, dar a folosit aceeași documentație care a dus la ruperea contractului cu italienii.  O singură firmă a depus o ofertă de 275 de milioane de euro, compania tucă Mapa Cengiz. Suma era dublă față de costurile inițiale. Oricum contractul nu s-a materializat, deoarece turcii s-au retras.

Au urmat doi ani și jumătate în care nu s-a întâmplat nimic. Licitația pentru acest tronson a fost reluată în aprilie anul acesta. Valoarea contractului 2,28 miliarde de lei, adică peste 450 de milioane de euro. Perioada pentru proiectare și construcție a fost mărită la 4 ani și nouă luni. Se mai poate obține finanțare prin PNRR, dar contractul trebuie semnat cel târziu în 2023.