Viitoarea fabrică Tesla din Monterrey, Mexic, va fi aprovizionată de producători chinezi de piese auto, ceea ce sporește îngrijorarea oficialilor americani cu privire la influența Chinei asupra liniilor de producție de vehicule electrice.
Elon Musk a invitat furnizorii chinezi în Mexic pentru a reconstrui rețeaua de aprovizionare a fabricii Tesla din Shanghai, potrivit surselor Bloomberg. O nouă fabrică Tesla din Nuevo Leon, în nordul Mexicului, ar putea fi folosită pentru a produce un vehicul electric mai ieftin.
Uzina din Austin și alți producători auto din SUA importă piese mexicane deținute de chinezi, potrivit Bloomberg.
Astfel, ar putea economisi bani prin utilizarea de provizii chinezești și mexicane. Bloomberg l-a citat pe Venkatesh Prasad, șeful departamentului de inovare al Center for Automotive Research, care a declarat că Republica Populară Chineză are un „lanț de aprovizionare foarte bine organizat și foarte eficient”. „Niciun producător din lume nu va rata oportunitatea de a include acest lucru ca parte a propunerii lor de valoare, în timp ce încearcă să gestioneze marjele”.
Elon Musk, decizie majoră pentru Tesla
Prezența din ce în ce mai mare a Chinei în industria de producție de vehicule electrice din Mexic ar putea fi o modalitate de a ocoli tarifele din era Trump, care îngreunează exportul direct în SUA pentru producători. Oficialii din DC care și-au făcut griji cu privire la influența Chinei ar putea fi alarmați.
În noiembrie, Comisia selectivă a Camerei Reprezentanților pentru Partidul Comunist Chinez a îndemnat-o pe ambasadoarea Katherine Tai, reprezentanta SUA pentru comerț, să lupte împotriva producătorilor chinezi „care se pregătesc să inunde Statele Unite și piețele globale cu automobile, în special cu vehicule electrice”, susținute de „subvenții masive”. Tai a răspuns spunând că administrația Biden face ca restricțiile comerciale să devină „mai strategice”.
Vehiculele electrice fabricate în Mexic pot primi un credit fiscal de 7.500 de dolari americani pentru consumatori, dar trebuie să limiteze materialele pentru baterii de la „entități străine îngrijorătoare” - companii cu legături cu China și alți rivali. Importurile din SUA de vehicule chinezești sunt taxate cu 25%.
Mesaj pentru investitori
Concurenții ar putea viza, de asemenea, Tesla și alți producători americani de EV-uri. Constructorul auto chinez BYD, cunoscut pentru modelele sale EV mai ieftine, a declarat miercuri pentru Nikkei că ia în considerare deschiderea unei fabrici în Mexic pentru a exporta în SUA.
Musk a avertizat investitorii, în cadrul unei teleconferințe privind câștigurile din ianuarie, că firmele chineze de EV vor „demola” rivalii occidentali fără bariere comerciale. În 2024, BYD a depășit Tesla ca principal vânzător de mașini electrice. În ciuda îngrijorărilor liderilor de afaceri și guvernamentali cu privire la amenințarea economică a Chinei, unii experți în politici consideră că SUA ar trebui să mențină relații bune cu rivalul său.
„Cum putem concura fără implicarea Chinei?” a întrebat Mary Lovely, cercetător senior la Peterson Institute. „Dacă încercăm să producem totul la salariile din SUA, vom ajunge cu un vehicul care nu poate concura în niciun sens”.
sursa: businessinsider.com