Urmările prăbușirii avionului din China. Cât va dura analiza evenimentului. Detalii despre cum se va desfășură ancheta
- Ștefan Dumitru
- 27 martie 2022, 21:47
Chiar și după descoperirea celor două „cutii negre”, poate trece mult timp până când anchetatorii să descopere care a fost cauza prăbușirii avionului de săptămâna trecută în China. Tragicul accident a fost soldat cu moartea tuturor celor 132 de persoane aflate la bord.
Căutătorii au găsit prima cutie neagră la două zile după accidentul din 21 martie și a doua duminică, 27 martie, șase zile mai târziu. Experții spun că ar putea dura săptămâni sau chiar luni pentru a le analiza conținutul și a începe să găsească răspunsuri.
Ce este o cutie neagră?
Majoritatea avioanelor comerciale au două „cutii negre” pentru a ajuta anchetatorii să încerce să determine cauza posibilelor accidente. În ciuda numelui lor, acestea sunt de obicei portocalii, pentru a le face mai ușor de găsit.
Înregistratorul de voce din cabina de pilotaj captează vocile piloților și ale celorlalți din cabina de pilotaj, alertele audio și sunetul motoarelor sau al comutatoarelor aflate în mișcare. Stochează cel puțin două ore de sunet înainte de a începe să înregistreze singur.
Înregistratoarele de date de zbor captează în mod constant cel puțin 88 de informații, inclusiv viteza aerului, altitudinea, direcția și dacă „nasul” avionului este îndreptat în sus, în jos sau la ce nivel. De asemenea, pot înregistra poziția flapurilor aripilor și dacă avionul zboară pe pilot automat. De obicei, ele înregistrează 25 de ore de date.
Ambele opresc înregistrarea când se pierde alimentarea. Sunt proiectate pentru a rezista la foc și la impact puternic și, de obicei, sunt instalate în spatele compartimentului de marfă. Sunt echipate cu radiobalize care se activează sub apă, dar nu pe uscat.
Înregistratoarele de zbor obișnuiau să folosească bandă magnetică, dar acum sunt digitale, ceea ce le permite să dețină mai multe informații, potrivit Associated Press.
Ce au găsit investigatorii?
Căutatorii au găsit mai întâi înregistratorul de voce din cabina de pilotaj, iar apoi înregistratorul de date de zbor. Cei doi cilindri portocalii, de mărimea unui recipient mare și alungit, erau acoperiți cu pământ. Al doilea a fost găsit sub 1,5 metri de sol.
Oficialii au spus că exteriorul înregistratorului de voce din cabină a fost deteriorat, dar nu au dat nicio indicație dacă înregistrarea este intactă sau nu. Ambele vor fi examinate și analizate la Beijing.
Ce informații pot fi extrase?
Înregistratoarele pot spune anchetatorilor ce făceau piloții înainte de un accident, dacă erau conștienți de probleme și cum funcționau motoarele și alte echipamente. Ele sunt deosebit de importante în urma dezastrelor precum accidentul din estul Chinei, în care nu sunt găsiți supraviețuitori, iar controlorii de trafic aerian nu au auzit nimic de la piloți.
În accidentul din 2018 al unui Boeing 737 Max Lion Air din Indonezia, înregistrarea de zbor a arătat că piloții se străduiau să mențină sus „nasul” avionului, luptându-se cu un sistem automatizat care l-a împins în jos. Un avion Ethiopian Airlines 737 Max s-a prăbușit în mod similar patru luni mai târziu. Accidentele au dus la împământarea avionului, care este un model diferit de cel de la acest accident, 737-800.
Cum se va desfășura ancheta?
China va conduce ancheta, potrivit publicației Associated Press. Acesta va include un reprezentant al National Transportation Safety Board din SUA și reprezentanți de la Boeing și CFM, societatea mixtă General Electric Safran care a produs motoarele. NTSB a spus că sunt în desfășurare discuții cu China pentru a aborda cerințele de carantinare Covid-19.
Anchetatorii vor analiza istoricul întreținerii avionului, pregătirea și înregistrarea piloților, cât și datele meteo. Ei vor examina bucățile epavei pentru indicii. Chiar și dimensiunea câmpului de resturi este importantă. Când epava este răspândită pe o suprafață foarte mare, ar putea indica că avionul se destrăma înainte de a lovi solul.