Uriașul portavionul de 13 miliarde $ al Marinei SUA vine spre Europa. USS Gerald Ford, un ajutor pentru NATO
- Dinu Marian
- 5 octombrie 2022, 07:34
Portavionul USS Gerald R. Ford, primul din clasa US Navy, a fost lansat marți. Construcția acestei nave masive a costat 13 miliarde de dolari și este dotată cu o serie de noi tehnologii. Cel mai avansat portavion al marinei americane - care a fost pus în funcțiune și apoi criticat de fostul președinte Donald Trump - a fost plecat din Norfolk, Virginia, pentru a se îndrepta spre Atlantic, apoi în Marea Mediterană. După ani de întârzieri și eșecuri costisitoare care au însumat un preț de 13 miliarde de dolari, USS Gerald Ford a pornit pentru prima sa misiune navală.
Cel mai nou și mai avansat portavion al Marinei SUA a plecat marți din Norfolk, Virginia, în prima sa misiune, menită să pună nava la încercare și să se antreneze cu aliații din America de Nord și Europa. USS Gerald Ford este primul portavion nou proiectat în “ultimii 40 de ani", potrivit US Navy. Construcția portavionului a început în mod oficial în noiembrie 2009 și a fost inaugurat în 2017 de fostul președinte Donald Trump, potrivit unui comunicat al US Navy. Acest anunț vine în contextul războiului din Ucraina și a amenințărilor Rusiei.
USS Gerald Ford și grupul de atac al portavionului vor opera cu aliații și partenerii atât în zonele de responsabilitate ale Flotei a 2-a și Flotei a 6-a din Oceanul Atlantic, cât și în Marea Mediterană, a declarat un oficial al Marinei americane. Desfășurarea va fi mai scurtă decât o desfășurare standard de șase luni, a adăugat oficialul.
"Această desfășurare este o oportunitate de a arunca mingea pe teren și de a demonstra avantajul pe care USS Ford și Carrier Air Wing (CVW) 8 îl aduc pentru viitorul aviației navale, pentru regiune și pentru aliații și partenerii noștri", a declarat comandantul Carrier Strike Group 12, contraamiralul Gregory Huffman, într-o declarație.
Cea mai avansată tehnologie
Nava este primul portavion din clasa Ford, intrând în arena competitivă a navelor militare din țări precum Rusia și China. Marina a început construcția următoarelor două portavioane din clasa Ford, USS Kennedy și USS Enterprise. Portavionul are o tehnologie nouă și avansată, inclusiv "o capacitate de energie electrică de aproape trei ori mai mare", comparativ cu portavioanele din clasa Nimitz și folosește sistemul de lansare electromagnetică a aeronavelor, sau EMALS, potrivit Marinei, citată de CNN.
Sistemul EMALS folosește energie electrică pentru a lansa aeronavele de pe navă, în locul sistemului anterior de catapultare cu aburi. Sistemul exercită mai puțin stres asupra aeronavelor în momentul în care acestea sunt lansate de pe portavion și va permite un interval de timp mai scurt între lansări, a declarat un oficial al Marinei.
Portavionul are, de asemenea, un radar cu bandă dublă, care este un sistem radar mai avansat. Este singurul portavion de clasă înaintată care va avea acest tip de radar, a spus oficialul.
Manevre cu peste 20 de nave
Desfășurarea va implica "aproximativ 9.000 de membri ai personalului din nouă națiuni, 20 de nave și 60 de aeronave", se arată într-un comunicat al marinei americane. Printre națiunile care participă la exercițiu se numără SUA, Canada, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Olanda, Spania și Suedia, a adăugat comunicatul US Navy.
În timp ce USS Gerald Ford a plecat marți, celelalte nave din grupul de atac al portavioanelor vor pleca pentru a se alătura lui USS Gerald Ford miercuri, a declarat un al doilea oficial al Marinei. Acest lucru este obișnuit pentru aceste manevre navale.
Nava vine cu o serie de tehnologii noi, inclusiv catapulte electromagnetice care pot lansa avioane și lifturi de arme ultrarapide care vor muta bombele și rachetele până la puntea de zbor.
Criticat de Trump
Nu numai că este unul dintre cele mai avansate portavioane care intră în apă, depășind portavioanele din clasa Nimitz ale Marinei SUA, dar este și cel mai mare din lume. Totuși, mărimea sa pură nu a convins pe toată lumea. Fostul președinte Donald Trump s-a numărat printre cei care au criticat nava.
Potrivit cărții "Peril", scrisă de reporterii Bob Woodward și Robert Costa de la Washington Post, Trump a fost adesea preocupat de portavion, vociferând despre costul ridicat al navei, precum și despre amplasarea centrului de comandă al zborurilor pe puntea de zbor. "Pur și simplu nu arată bine", a spus Trump, potrivit cărții.
Membrii Congresului au avut, de asemenea, probleme cu nava. Reprezentanta Elaine Luria din Virginia a numit nava o "barjă plutitoare de acostare cu propulsie nucleară de 13 miliarde de dolari".