Vești foarte proaste pentru utilizatorii de TikTok. Decizia unei companii globale

Tiktok Sursa foto: Unsplash

Universal Music Group (UMG), cea mai importantă companie din industria muzicală mondială, anunță că își va retrage muzica de pe TikTok, după ce nu a reușit să ajungă la o înțelegere cu compania mamă a platformei, ByteDance, în privința drepturilor de autor.

UMG nu va încerca să își reînnoiască actualul acord cu TikTok, care va expira la 31 ianuarie, și intenționează să înceteze să mai acorde licențe de conținut atât pentru TikTok, cât și pentru serviciul său axat pe muzică, TikTok Music.

Dispută privind drepturile de autor

Într-un comunicat de presă, UMG a acuzat TikTok - care ar fi obținut anul trecut venituri din publicitate de aproape 20 de miliarde de dolari - că încearcă să construiască o "afacere bazată pe muzică fără a plăti o valoare corectă pentru muzica [artiștilor]".

Cele două părți au discutat termenii unui nou acord, contractul existent urmând să expire astăzi. Cu toate acestea, acordul nu a fost reînnoit, conform techcrunch.com.

Ce reacție au avut reprezentanții TikTok

Într-un comunicat, reprezentanții TikTok și-au exprimat dezamăgirea față de faptul că Universal Music Group a priorizat propriile interese financiare în detrimentul artiștilor săi.

În timpul negocierilor, s-au ridicat mai multe probleme, printre care compensațiile corecte pentru artiști și compozitori, siguranța online a utilizatorilor și protejarea acestora împotriva prejudiciilor provocate de inteligența artificială, conform unei scrisori emise de UMG.

Deși casele de discuri primesc venituri din partea platformelor de streaming și rețelelor sociale, Universal a subliniat faptul că TikTok a propus să plătească o sumă mult mai mică decât cea oferită de alte mari platforme în situații similare.

Universal Music Group își retrage muzica de pe TikTok. Sursă foto: Unsplash

Calificând declaraţiile Universal drept "false", reprezentanții platformei de socializare au declarat că Universal "a ales să se îndepărteze de sprijinul puternic al unei platforme care are peste un miliard de utilizatori şi care serveşte drept vehicul gratuit de promovare şi descoperire pentru talentele lor".

Deși TikTok are o bază extinsă de utilizatori, UMG afirmă că veniturile totale ale companiei "reprezintă aproximativ 1%" din profitul generat de TikTok.

După cum spune UMG în comunicatul de presă, reprezentanții platformei de socializare și cei ai casei de discuri nu s-au înțeles în privința plăților pentru înregistrările generate de AI care folosesc proprietățile UMG. În plus, TikTok nu lua măsurile adecvate pentru a elimina rapid conținutul care încălca drepturile de autor ale casei de discuri, spune UMG.

TikTok, rivalul platformelor de muzică

Contractul actual între UMG și TikTok a fost încheiat în 2021 și acoperă muzica înregistrată de artiștii de la casele de discuri ale UMG și compozitorii asociați cu Universal Music Publishing Group. Ca parte a acestui acord, s-a convenit să testeze noi caracteristici, cum ar fi posibilitatea pentru utilizatori de a folosi clipuri din întregul catalog muzical al UMG, care include nume precum Bad Bunny, SZA, Drake, Kendrick Lamar, Harry Styles, Justin Bieber, Adele, U2 și Elton John.

Disputa cu UMG vine într-un moment în care platforma de socializare își concentrează atenția pe aspectul creației și curatoriatului muzical.

TikTok își poziționează TikTok Music, lansat anul trecut în anumite țări, ca un competitor serios pentru platforme precum Spotify și Apple Music. În paralel, platforma de socializare testează o funcție numită "AI Song", care utilizează inteligența artificială pentru a crea melodii pe baza indicațiilor primite de la utilizatori.

Recent, platforma de socializare a încercat să încheie acorduri de distribuție exclusivă cu muzicieni pentru serviciul SoundOn al ByteDance. Totodată, a lansat un program numit Elevate, menit să identifice următorul val de artiști în ascensiune din industria muzicală.