După ce Parlamentul European a decis că mașinile care folosesc benzină sau motorină nu vor mai putea fi comercializate după 2035, acum este posibil ca și mașinile hibrid să aibă aceeași soartă. Se dorește ca în UE să circule doar mașini electrice.
Mașinile hibrid ar putea fi însă înmatriculate și după 2035, cel puțin o perioadă dacă producătorii le fac mai puțin poluante. O analiză în acest sens va fi făcută de Comisia Europeană în anul 2026, la propunerea României. .
„În baza acestui raport propune o soluție pentru această posibilitate de a păstra după 2035 motoare cu combustie internă bazate pe e-fuels și/sau hibrid plug-in“, a declarat Tanczos Barna, ministrul Mediului
Până în 2026 însă producătorii trebuie să aducă mașinilor hibrid îmbunătățiri semnificative. „Unii producători susțin că mașinile hibride vor putea fi capabile să ofere ceea ce vrem. Ei bine, acum nu ne oferă asta. Dar dacă producătorii de mașini cred că le pot face să ofere, vom evalua asta așa cum am promis, în 2026. Deci depinde de ei dacă pot face asta“, a declarat Frans Timmermans, vicepreședintele Comisiei Europene, potrivit stirileprotv.ro.
Ajutor de la stat
Între timp, autoritățile din România vor suplimenta bugetul pentru achiziția de autoturisme electrice.. „Până în 2024 am stabilit acest lucru, creștem bugetul pentru autoturisme electrice, încet, încet se va diminua bugetul pentru Rabla Clasic.
Până în 2030 sunt permise aceste programe naționale, în momentul de față teoretic în 2030 trebuie să oprim aceste intervenții pe piață“, a mai spus ministrul mediului.
51.000 de lei oferă statul la achiziția unei maşini electrice, dacă predăm la schimb un vehicul vechi. Ajutorul crește la 54.000 de lei, dacă sunt duse la casat două maşini vechi.
Cât de poluant este transportul rutier
Sectorul transporturilor este singurul în care emisiile de gaze cu efect de seră au crescut în ultimele trei decenii, creșterea fiind de 33,5% între 1990 și 2019.
Predicțiile momentului estimează scăderea emisiilor nocive din sectorul transporturilor până în 2050 la doar 22%, mult sub ambițiile actuale.
Există două modalități de reducere a emisiilor de CO2 la mașini: eficientizarea acestora sau schimbarea combustibilului. În 2019, majoritatea transportului rutier din Europa a folosit motorină (66,7%), urmat de benzină (24,55%).
Mașinile electrice câștigă totuși teren. Acestea au reprezentat 11% din totalul autovehiculelor nou înmatriculate în 2020. Vânzările de vehicule electrice (complet electrice sau plug-in hibride) au crescut masiv din 2017 și s-au triplat în 2020 când obiectivele actuale de CO2 au început să se aplice, se mai arată în raportul menționat.