Ungaria restrânge accesul la combustibilii cu preţuri plafonate. Autovehiculele deținute de companii sunt total excluse

Pompa de alimentare Sursa foto: Flynt | Dreamstime.com

Guvernul de la Budapesta a anunțat că a decis să restrângă accesul la combustibilii cu preţuri plafonate şi că va scoate pe piaţă aproximativ un sfert din rezerva strategică de combustibili pentru a asigura aprovizionarea pieţei.

În noiembrie anul trecut, Guvernul de la Budapesta anunța plafonarea prețurilor la benzină și motorină la 480 de foriți per litru, adică 6,3 lei.

Sâmbătă, Gergely Gulyas, directorul de cabinet al premierului Viktor Orban, a anunțat că, la recomandarea companiei petroliere MOL, începând de la miezul nopţii de sămbătă spre duminică, preţul plafonat de 480 de forinţi (1,19 euro) pentru litrul de benzină şi motorină va fi disponibil numai pentru vehiculele proprietate personală, utilajele agricole şi taxiuri, urmând a fi excluse autovehiculele deţinute de companii.

Înăsprirea măsurilor este necesară pentru că rafinăria de la Szazlombatta, principala rafinărie din Ungaria a grupului MOL, va trece printr-o perioadă de lucrări mentenanţă şi nu va putea acoperi necesarul pieţei interne, a precizat Gergely Gulyas.

„Este important de subliniat că Guvernul poate menţine preţul combustibililor plafonat la 480 de forinţi pentru consumatorii de retail", a spus Gergely Gulyas la un briefing cu presa.

Guvernul condus de Viktor Orban a introdus acest plafon, care conform planurilor actuale ar urma să înceteze la finele lunii octombrie, în ideea de a proteja consumatorii de efectele inflaţiei, care a atins cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii. Ulterior, Guvernul de la Budapesta a decis că de preţurile plafonate vor beneficia numai automobilele înmatriculate în Ungaria, o decizie care a provocat o dispută cu Uniunea Europeană.

Ungaria restrânge accesul la combustibilii cu preţuri plafonate

Directorul general de la MOL, Zsolt Hernadi, a avertizat vineri că ar putea apărea probleme în aprovizionarea cu carburanţi dacă nu vor fi luate măsuri pentru a creşte importurile, având în vedere că rafinăria de la Szazlombatta nu poate produce suficientă motorină pentru a acoperi cererea internă nici măcar în condiţii normale, cu atât mai mult cu cât începând de luni urmează să fie oprită pentru lucrări de mentenanţă.

Separat, un decret guvernamental publicat sâmbătă arată că Guvernul de la Budapesta a decis să majoreze taxa pe profiturile excesive ale MOL, de la 25% până la 40%, de la 1 au august. Un set de taxe suplimentare pe bănci şi anumite companii a fost introdus în Ungaria în luna mai, în încercarea de a strânge aproximativ 800 de miliarde de forinţi şi a reduce un deficit bugetar în creştere.

Grupul MOL, companie internaţională integrată de petrol, gaze naturale, petrochimie şi retail, cu sediul central în Budapesta, are operaţiuni în peste 30 de ţări, 25.000 de angajaţi în întreaga lume şi controlează trei rafinării şi două unităţi petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia şi Croaţia.

De asemenea, compania deţine o reţea de aproape 2.000 de staţii de servicii în zece ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est.