Cenuşa vulcanică constă în bucăţi de rocă de dimensiuni foarte mici. Întrucât aceste particule au dimensiuni micronice, ele pot rămâne suspendate în aer şi parcurge distanţe mari. Aşa ajunge un vulcan, precum cel din Islanda, să pună în pericol siguranţa pasagerilor din avioane şi sănătatea oamenilor de la sol.
În timpul ploilor puternice, numite în unele zone şi ploi cu cenuşă, clădirile pot suferi mari pagube, iar oamenii şi animalele pot muri din lipsă de oxigen. Pentru aviaţie, norii de cenuşă pot cauza probleme importante. Când avioanele traversează un nor de cenuşă rezultat în urma erupţiei unui vulcan, ele pot suferi avarii grave. Dar nu numai cenuşa vulcanică este periculoasă, ci şi aerosolii (poluanţi aflaţi în suspensie în atmosferă).
Cenuşa unui vulcan distruge avioane în Al Doilea Război Mondial
În martie 1944, a erupt Vezuviul, vulcan din Italia şi singurul vulcan din Europa continentală care a erupt în ultimii 100 de ani (Islanda este stat european, dar insular). La acel moment, o divizie americană de bombardament îşi avea baza la câţiva kilometri de vulcan.
Cenuşa fierbinte şi alte produse vâscoase ejectate de vulcan au dus la distrugerea a peste 80 de avioane B-25 Mitchell. Câte fotografii surprinse în zilele de după erupţie au făcut istorie. Ele prezintă soldaţi care mătură cenuşa vulcanică de pe aripile avioanelor.
Totuşi, niciun soldat american nu a murit în urma acestei erupţii. În schimb, 100 de oameni care locuiau în preajma vulcanului şi-au pierdut viaţa. 4 sate au fost distruse.
Motoare blocate după erupţia unui vulcan în Indonezia
În 1982, avioane ale companiilor British Airways şi Singapore Airways au avut mari probleme în aer, după ce toate motoarele s-au defectat. Ele traversau spaţiul aerian de deasupra unui vulcan care tocmai erupsese, de genul celui din Islanda. Toate cele patru motoare ale avionului British Airways, un Boeing 747-400, s-au oprit din cauza norului de cenuşă produs de erupţia unui vulcan din Indonezia. "Nu îmi vine să cred. Toate motoarele s-au dus", spunea şocat pilotul cursei. Înainte de defecţiune, pasagerii care ocupau locurile de la fereastră au putut observa o lumină ciudată, foarte strălucitoare, la nivelul motoarelor. Aproape uluitor, motoarele şi-au revenit după mulţi kilometri în care aparatul a planat. Explicaţia a fost că straturile de cenuşă care au înfundat motoarele au început să se descompună, în urma frecării puternice cu aerul. Nimeni nu a murit. Doi dintre pasagerii cursei s-au căsătorit ulterior, iar cei care au trăit experienţa au întemeiat un club. Un pasager a scris chiar o carte despre întâmplare. Piloţii au intrat la acea vreme în Cartea Recordurilor, pentru cea mai lungă planare şi au fost decoraţi în Marea Britanie. Avion avariat la 19 zile după erupţie Imediat după incident, zona de deasupra vulcanului Galunggung a fost închisă, fiind redeschisă peste câteva zile. Dar, la 19 zile după erupţie, un aparat al Singapore Airlines a fost nevoit să oprească trei dintre motoarele sale, când traversa aceeaşi zonă. După aceste incidente, analiza norilor vulcanici a fost mult mai strictă. De aceea, imediat după erupţia din Islanda, traficul a fost suspendat pe durată nelimitată. "Acest praf e tare drăcos"
Un incident asemănător a avut loc în 1989, victimă fiind un aparat de zbor al companiei KLM. "Acest praf este tare drăcos. Este extrem de fin şi pătrunde în motorul avionului şi, totodată, blochează găurile de ventilaţie. Motoarele avioanelor funcţionează la 2.000 de grade Celsius, iar metalele nu pot suporta asta. Şi, pur şi simplu, se opresc", explică un fost preşedinte al Societăţii Regale de Aeronautică, Stewart John, pentru BBC.
Până la această oră, circa 60% dintre zborurile europene au fost reluate. Însă veştile din Islanda nu sunt tocmai bune. Un nou nor de cenuşă produs de Eyjafjallajoekull, vulcan din sudul Islandei (vezi harta), ar putea închide aeroporturile din Europa.