„Shogun” este un serial fenomen, care pătrunde adânc în complexa istorie a Japoniei feudale. Deși el este foarte popular și în România, numele lui Andrei Chifean nu sună foarte cunoscut pentru mulți români. El apare în genericul serialului și este director tehnic de imagine digitală și efecte vizuale. Cariera sa este mult mai amplă, realizând o animație afișată la Superbowl și ajutând-o pe Christina Aguillera să spargă un candelabru cu vocea ei.
Andrei Chifean, singurul român care apare pe genericul serialului „Shogun”
Andrei Chifean este absolvent al Colegiului Național „Eudoxiu Hurmuzachi” din Rădăuți. În ultimii 10 ani a ocupat mai multe posturi post-producție, de la Sound Engineer, 2D Animator sau Digital Compositor la FX & Lighting TD. Experiența acumulată în ultimul deceniu a contribuit la înțelegerea modului în care funcționează departamentele de producție de efecte vizuale.
În primele luni din 2023, rădăuțeanul a lucrat la mini-seria „Shogun”. El a creat lumina 3D pentru mai multe secvențe din episoadele 3, 4, 6, 7 și 8. Următoarele luni, din iunie până în septembrie, a lucrat la serialul „Nautilus” (AMC). Ulterior, în septembrie și octombrie, a făcut o reclamă pentru „Just Eat” în care apare Christina Aguillera. El a fost cel care s-a ocupat aranjamentele florale din jurul apei și a „ajutat-o” pe artistă să spargă un candelabru cu vocea ei.
Chifean a lucrat, în noiembrie 2023, la o serie de cadre pentru un film de animație cu fantome și monștri pentru copii numit „Elli”. Spre finalul anului el a contribuit la două filme SF care vor fi anunțate oficial în curând. În anii anteriori a lucrat la multe alte proiecte pentru branduri precum Amazon Prime, Western Digital, Tissot, Netflix sau Sony. A început acest an lucrând la o animație pentru MSG Sphere, afișată în cadrul Superbowl. A fost printre primii artiști din lume care au avut acces la ecranul exterior al Sferei din Las Vegas, potrivit celor de la Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuţi.
Detalii din culisele celei mai noi ecranizări a celebrului roman a lui James Clavell
Seria limitată „Shogun” creată de FX a apărut pe 27 februarie pe platforma Disney+. Cea mai nouă ecranizare se bazează pe romanul publicat în 1975 și este o poveste despre dragoste, onoare, cultură și lupta pentru putere. Acțiunea din serial are loc în anul 1600, marcând ascensiunea shogunului Yoshii Toranaga. Consilierul lui Toranaga, care îl ajută în confruntarea cu Consiliul Regenților, este John Blackthorne, un pilot englez naufragiat. Acesta este nu doar singurul englez ajuns pe aceste meleaguri, ci și primul care avea să obțină statutul de samurai.
Întreaga serie a fost filmată într-o locație din Vancouver. Pentru ecranizare au fost recrutați consultanți experți din Japonia. Aceștia au lucrat cu echipa canadiană, munca lor transformându-se într-o colaborare armonioasă între talente orientale și occidentale. Locațiile, decorul, recuzita și clădirile au fost concepute cu fidelitate, pentru a convinge telespectatorii și pentru a-i transpune în acea epocă.
Platourile de filmare ale serialului „Shogun” au fost formate din două structuri exterioare extinse, amplasate într-o zonă montană, și două studiouri de înregistrare uriașe. Acestea din urmă cuprindeau toate interioarele Castelului Osaka, grădinile și părți ale impunătoarei nave Erasmus.
Costumele din „Shogun” au fost lucrate manual
Costumele din serial au atras atenția spectatorilor. Designerul Carlos Rosario a putut să dea frâu liber imaginației, asta pentru că perioada Sengoku a fost una cu multe schimbări, care au dus la dezvoltarea culturii și artei. Designerul de costume a folosit elemente care au existat numai în acea perioadă istorică.
Toate elementele vestimentare din „Shogun” au fost create manual. În acest mod, echipa a putut să controleze fiecare detaliu, inclusiv calitatea și texturile materialelor, culorile, stilul și modul în care modelele erau tăiate și cusute. Fiecare articol de îmbrăcăminte are și o semnificație. Spre exemplu, în Japonia, numărul de straturi pe care o femeie le purta îi arăta statutul. În cazul bărbaților, numărul de pliuri pe hakama (pantalonii largi), reprezentau bogăția și puterea.
Echipa care s-a ocupat de costume a fost formată din 85 până la 125 de persoane, în funcție de episod. Pentru ca miile de ținute să fie perfecte, au fost realizate sute de sesiuni de probă pe parcursul seriei. Echipa a precizat că, pentru a îmbrăca un singur samurai în armură, era nevoie de doi oameni, potrivit tvmania.ro.