Singurele sclipiri din comedia lui Sergiu Nicolaescu, care se lansează mâine în cinematografe, sunt câteva remarci autoironice și aluziile la lumea filmului.
Pe lângă faptul că Sergiu Nicolaescu muncește frenetic la aproape 80 de ani, prima veste despre „Poker” a fost că Jojo se dezbracă. Motiv pentru care comedia lansată mâine în cinematografe, a doua a regizorului după „Nea Mărin Miliardar”, este nerecomandată celor sub 15 ani.
Explicația lui Sergiu Nicolaescu pentru abundența de femei frumoase din ultimele sale filme e simplă: „Suntem în alt regim. Și fiind în alt regim nu mai am filme cu război sau filme cu domnitori, ci filme cu femei frumoase”.
Roluri neconvingătoare
Filmul e nerecomandat deopotrivă cinefililor și celor cu simțul umorului bine dezvoltat. Personajele „de tranziție” ale veteranului filmului românesc au tușe atât de îngroșate, încât e imposibil să întrezărești vreo pojghiță de firesc. O mână de mari actori s-au lăsat pe mâna lui Nicolaescu în câteva roluri jucate neconvingător sau chiar amatoristic.
Horațiu Mălăele e un mafiot fără scrupule amator de teniși, Vladimir Găitan, un medic chirurg corupt (și impotent), iar Valentin Teodosiu - un senator la fel de corupt. Alături de Ion Rițiu, un milionar care ba e în America ba în Rusia, cei trei formează careul de prieteni pe care partidele de poker i-au ținut împreună prin comunism, până în ziua de azi.
Mircea Diaconu, aghiotantul mafiotului, are câteva replici, la fel ca Vasile Muraru, un popă răspopit, sau Jean Constantin, șef de clan mafiot.
„Am acceptat rolul din prima”
Debutul lui Jojo e destul de nefericit în rolul prostituatei moldovence care sare dintr-un pat în altul, îi joacă pe degete pe toți patru și sfârșește făcând Revoluție în Democratistan. Accentul, pe care l-a exersat cu o profesoară din Basarabia, este uneori exasperant.
„La început nu aveam decât o replică în rusă, și am discutat cu Adrian Lustig să iau niște lecții cu o profesoară din Basarabia și am reușit să mai includem pe ici, pe colo câteva replici. Am repetat ore în șir ce ați văzut voi acolo”, spune Jojo. Cele mai dificile scene au fost cele nud, care au făcut senzație în tabloide. „Am acceptat rolul din prima, dar am avut niște discuții privind niște scene, erau lucruri mai delicate și voiam să știu la ce să mă aștept”, adaugă actrița.
Aluzii la mătușa Tamara
Tot ce ține de societatea românească de după ’90, așa cum au văzut-o Sergiu Nicolaescu și scenaristul Adrian Lustig, e amestecat în film, inclusiv aluzii la mătușa Tamara a lui Adrian Năstase. Piesa care a inspirat pelicula se joacă de mai mult de cinci ani la Teatrul de Comedie.
Ceva mai închegat decât „Supraviețuitorul”, „Poker” se zbate să pară o comedie, chiar și una amară, însă nu se înalță mai sus de „statutul” de amalgam de stereotipuri, clișee și gaguri grosolane.
Există totuși niște sclipiri, și acestea sunt autoreferințele lui Nicolaescu la propriile producții („Ce-a zis?”, cere o traducere mafiotul Titel de la aghiotantul său, la ultimele cuvinte ale unui datornic înainte de execuție. „Un fleac, m-au ciuruit. A rulat și la noi”. „Atunci ia una și de la dom’ Semaca, cinefilule”), la propria viață (a inclus imagini cu el vorbind la TVR, în timpul Revoluției) sau la lumea filmului. „Ia zi, nea Jeane, ce vrei? O sponsorizare, un pelerinaj la muntele Athos? Da că vrei, facem și «Nașul 4». Dă Coppola patru milioane, eu patru, CNC-ul vreo 14 și gata”, îi spune Mălăele lui Jean Constantin.
REACȚII
„Se vor bucura senatorii”
„Părerea mea e că cel mai mult se vor bucura senatorii și deputații. Ei vor râde cel mai mult. Și vă spun de ce, pentru că și la piesa de teatru veneau câte doi, câte trei de la partide diferite și râdeau de se tăvăleau. Și toți credeau că e vorba de ceilalți”, spune Valentin Teodosiu.
„N-am avut asemenea comedie până acum. Am depășit faza minimalistă, ca să zic așa”, adaugă el, întărind o poziție cu privire la Noul Val de regizori pe care și-a exprimat-o și Sergiu Nicolaescu, ironic, printr-o replică din film: „Acum toată lumea face film, pentru că toţi regizorii știu să facă montaj”. „Nu fac diferență între regizori. Dacă ești mai tânăr ai mai mult timp, dacă ești ca mine ai mai puțin. Fiecare face ce poate”, a explicat Nicolaescu ulterior.
„Poker”, filmat la casa Ceaușeștilor de la Snagov, la Buftea, în parlament, la Otopeni și la un azil de bătrâni, are un buget de peste 3,8 milioane de lei, din care 1,25 de milioane de la Centrul Național al Cinematografiei.