Un pasager reclamă: "Mi-au taxat abuziv bagajele"
- Ramona Dragomir
- 14 ianuarie 2011, 14:23
Un român stabilit în Marea Britanie reclamă faptul că o angajată a companiei aeriene Wizz Air Ungaria i-a retras de pe card o sumă dublă pentru bagajul de mână.
George Anescu reclamă mai multe probleme în timpul călătoriei cu Wizz Air Ungaria. Mai întâi, bărbatul este nemulţumit de faptul că a fost pus să plătească taxă pentru bagajul de mână, deşi acesta este special conceput pentru a putea fi luat în avion.
A decis totuşi să plătească, însă angajata companiei i-a luat banii de două ori şi până la urmă bagajul a fost ţinut în avion, nu în cală, cum fusese anunţat că se va întâmpla. Reprezentanţii companiei Wizz Air Ungaria susţin că restricţiile la bagajele de mână sunt puse pentru a proteja pasagerii, iar acest caz va fi analizat în amănunt.
Cod de bare în loc de chitanţă
Pe 7 ianuarie 2011, George Anescu se afla împreună cu soţia pe Aeroportul Luton din Londra, urmând să plece spre România.
Înaintea îmbarcării, la mai mult de o oră după ce se făcuse check-in la bagajele mari, le-au fost verificate bagajele de mână într-un cadru special.
"Bagajele ne-au fost introduse într-un cadru metalic de dimensiuni reduse. Cei care nu-l puteau introduce erau nevoiţi să plătească 52 de lire, sumă ce reprezenta taxa de check-in pentru bagajele de mână, care urmau să fie duse în cala avionului", povesteşte bărbatul. Bagajul soţiei nu a încăput în cadru aşa că au fost nevoiţi să plătească taxa de 52 de lire.
Însă, în loc de suma legală, i s-a luat dublu, respectiv 104 lire, şi nici nu i s-a cerut să autorizeze tranzacţia cu cardul.
"Am dat cardul unei angajate, iar ea a făcut plata fără ca eu să o autorizez, cu codul PIN sau cu semnătură. Când am solicitat chitanţă, mi-a dat o bucăţică de hârtie cu un cod de bare care nu poate fi interpretat decât de automate. Mai târziu am descoperit că făcea parte din eticheta de bagaj, practic era un fals. Am fost taxat abuziv", se plânge bărbatul.
Plata dublă a fost descoperită abia la câteva zile, când bărbatul a primit o factură prin e-mail cu datele despre tranzacţie. Deşi i se explicase că bagajul va fi dus la cală de un membru al echipajului, acesta i-a spus că îl poate lua în avion. "Când am vrut să-l predau unui membru al echipajului el mi-a spus, destul de surprins de solicitarea mea, că pot să iau bagajul cu mine pentru că avionul este mai mult gol şi este loc destul pentru bagajele de mână", îşi aminteşte George Anescu.
"Restricţiile sunt impuse pentru siguranţa pasagerilor"
"Restricţiile dimensiunilor şi greutăţii bagajelor au fost impuse, în primul rând, pentru siguranţa pasagerilor, dar şi pentru a optimiza utilizarea aeronavei. Aceste reguli se aplică oricărei persoane din momentul con simţirii asupra lor prin efectuarea rezervării", a declarat Balazs Varro, Corporate Communications Manager Wizz Air, pentru EVZ.
În plus, reprezentanţii companiei aeriene susţin că vor fi analizate acţiunile agentului de handling de pe aeroportul din Luton şi se vor lua măsurile necesare în acord cu pasagerul.
DIRECTIVĂ UE
Ce drepturi au pasagerii
Consumatorii trebuie informaţi atunci când îşi achiziţionează biletele de călătorie despre drepturile şi obligaţiile legate de bagaje. Trebuie oferite detalii despre mărimea admisă, greutate şi taxa ce trebuie plătită.
"În cazul în care aceste informaţii nu sunt oferite, se încalcă drepturile conferite consumatorilor prin legislaţia europeană, respectiv prin Directiva (CE) 29/2005 privind practicile comerciale incorecte, transpusă în legislaţia naţională prin Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii", explică reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Mai exact, legea spune că "o practică comercială este considerată ca fiind omisiune înşelătoare dacă omite o informaţie esenţială necesară consumatorului pentru luarea unei decizii de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi, prin urmare, determină luarea de către consumator a unei decizii pe care altfel nu ar fi luat-o".
Plata cu cardul făcută în aeroport nu e legală. "Pentru ca o plată să fie considerată autorizată, consumatorul trebuie să-şi exprime consimţământul", este de părere Mihai Titichi, şef Serviciu juridic la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor.
Pentru a reclama situaţia, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorului din România, deoarece neregulile au avut loc pe teritoriul altui stat membru UE.