Grupul G7, reprezentând cele mai industrializate țări ale lumii, a acordat Ucrainei un împrumut semnificativ, în valoare de 45 de miliarde de euro, menit să sprijine Kievul în apărarea sa împotriva agresiunii rusești. Acest împrumut are o perioadă de rambursare de 30 de ani și se bazează pe o schemă de finanțare unică: profiturile generate de activele rusești înghețate, deținute în principal de instituția financiară Euroclear, vor fi utilizate pentru a asigura rambursarea.
În acest context, Comisia Europeană explorează acum posibilitatea de a permite utilizarea activelor înghețate direct pentru a compensa Euroclear pentru pierderile cauzate de sancțiunile impuse Rusiei.
Rolul Euroclear și provocările generate de sancțiuni
Euroclear, o instituție financiară cu sediul în Belgia, deține o mare parte din activele rusești înghețate, valoarea lor fiind estimată la aproximativ 200 de miliarde de euro. Aceste fonduri, rezultate din sancțiunile aplicate Moscovei, produc profituri importante, iar o parte din acestea vor fi folosite pentru rambursarea împrumutului G7.
Totuși, Euroclear se confruntă cu dificultăți semnificative: entități rusești sancționate contestă înghețarea activelor lor în instanțele rusești și cer despăgubiri, creând astfel presiune suplimentară asupra companiei și a acționarilor săi. Acționarii Euroclear cer măsuri clare pentru a compensa eventualele pierderi, iar Comisia Europeană evaluează opțiunea de a permite utilizarea unei părți din activele rusești înghețate pentru a susține Euroclear în fața litigiilor cu entitățile rusești.
Riscuri legale și geopolitice
Utilizarea activelor rusești înghețate pentru a acoperi pierderile Euroclear vine cu riscuri legale și geopolitice serioase. Pe lângă litigiile intentate de entități rusești, există și riscul de represalii din partea Moscovei, care ar putea afecta activele deținute de instituții financiare occidentale în Rusia. Deși instanțele rusești au o putere limitată asupra activelor din Belgia, represaliile asupra Euroclear ar putea amenința stabilitatea financiară a instituției și ar genera cereri noi de despăgubire.
În plus, utilizarea acestor active ar putea submina încrederea internațională în zona euro ca centru financiar și în euro ca monedă de rezervă, afectând stabilitatea economică a regiunii și descurajând investitorii globali.
Soluții în analiza Comisiei Europene
Pe lângă utilizarea directă a activelor înghețate, Comisia Europeană ia în considerare și alte opțiuni pentru a susține Euroclear. S-a propus deja ca 10% din profiturile generate de aceste active să fie rezervate pentru acoperirea litigiilor și costurilor neprevăzute. Totuși, în cazul escaladării proceselor, acest fond ar putea fi insuficient, afectând astfel resursele destinate rambursării împrumutului către Ucraina. O altă variantă presupune intervenția Băncii Naționale a Belgiei sau a Comisiei Europene, însă orice decizie necesită aprobarea unanimă a celor 27 de state membre ale UE. Orice disensiune, precum veto-ul Ungariei asupra prelungirii sancțiunilor, poate crește riscul ca activele rusești să fie deblocate prematur, punând în pericol întreaga schemă de finanțare.
Perspective și decizii la nivel european
Propunerea Comisiei Europene de a permite transferul activelor rusești pentru susținerea împrumutului către Ucraina și a Euroclear rămâne o soluție controversată și complexă. În fața dilemei de a proteja stabilitatea financiară a zonei euro și de a sprijini Ucraina, statele membre trebuie să găsească un consens, luând în calcul riscurile asociate și implicațiile pe termen lung. Indiferent de decizia finală, situația scoate în evidență dificultățile Uniunii Europene de a asigura sprijinul constant pentru Ucraina, protejând în același timp structurile financiare interne și reputația internațională.