Specialiştii americani spun că, pe lângă drogurile cunoscute, sau mai puţin cunoscute, puternice ori uşoare, există unul surprinzător, care poate avea efecte periculoase: pasiunea pentru vedete!
Psihologul american James Houran spune că "în societatea noastră, celebrităţile sunt droguri!". Potrivit lui Houran, segmentul de populaţie drogată, în grade variate, de viaţa vedetelor este în continuă creştere ca urmare a tehnologiei care permite accesul mult mai facil la orice informaţie şi ca rezultat al unei tendinţe de creştere a narcisismului în societate. „Celebrităţile par a avea succes şi sunt de obicei frumoase – calităţi care îi atrag natural pe ceilalţi fiindcă oamenii au tendinţa să îi copieze pe cei care par să aibă ceea ce ei îşi doresc”, mai adaugă psihologul. „Unii oameni simt că viaţa lor are mai mult sens datorită relaţiei cu acea celebritate. Se dezvoltă apoi o reţea socială a oamenilor care plac respectiva vedetă”.
Deprimaţii şi nevroticii
Necazul este că „asemenea unui dependent de droguri, persoanele fascinate de vedete ajung să recurgă la atitudini tot mai intense sau mai extreme pentru a continua să se simtă conectate cu celebritatea favorită… pentru a simţi euforia starului!”, dezvăluie Houran. Potrivit lui Houran, persoanele cu o înclinaţie mare spre admiraţia faţă de vedete sunt de obicei oameni care se simt deconectaţi de societate sau care au experimentat o traumă asupra identităţii lor (precum un divorţ recent), indivizii deprimaţi sau cei care au o imagine rea despre corpul lor. Acestora li se adaugă nevroticii, „oamenii care sunt tensionaţi, iritabili, cu toane, antisociali, egoişti şi impulsivi,” a mai spus psihologul.
Fenomenul cultului pentru celebrităţi îi afectează pe unii până într-acolo că „îşi setează alerte Google pentru ştirile despre vedetele pe care le tratează ca pe prieteni sau rude,” explică şi Cooper Lawrence, expert în cultura celebrităţii. „Există şi un procent mic de oameni obsedaţi de vedete, care chiar simt că celebrităţile le vorbesc, le răspund cu adevărat,” a mai spus Lawrence, care este autorul cărţii „The Cult of Celebrity” („Cultul Celebrităţii”). „Oamenii cu tendinţă narcisistă sunt şi mai atraşi de mondenităţi,” apreciază Lawrence.
Închinarea la idoli
„Un narcisist crede că are dreptul la un anumit tratament sau la un anumit stil de viaţă şi de unde să înveţi asta mai bine decât de la o celebritate.Tocmai de aceea creşterea actuală a culturii celebrităţii , cultura în care toată lumea este o vedetă, este direct corelată cu o creştere a răspândirii narcisismului în societate”, explică Lawrence. El mai dezvăluie un lucru interesant: „Cu cât o persoană este mai puţin religioasă, cu atât va fi mai predispusă spre adorarea unei celebrităţi. O persoană mai religioasă ar vedea în această obsesie o manifestare a închinării la idoli”.
În istorie, oamenii priveau la monarhi pentru a prinde o modă socială sau vestimentară, cel mai pregnant exemplu fiind preluarea modelului rochiei albe de nuntă, după nunta Reginei Victoria, în 1840. Tot Houran are însă ultimul cuvânt: „Studiile culturale, antropologice şi cele istorice ne arată că societăţile umane au avut întotdeauna nevoie să se închine unor oameni adesea speciali în comunitatea respectivă: cei mai buni vânători, atleţi, cei mai frumoşi, cei mai deştepţi, cei mai spirituali!”.