Uluitorul caz al „Sutienului Rasist” de la Marks & Spencer

O tânără britanică de culoare, s-a declarat profund șocată în identitatea sa atunci când a văzut un sutien marca Marks & Spencer care era numit de culoare „tutun”, în timp ce altele, mai deschise, aveau denumiri mai pozitive: „scorțișoară” sau „caramel”.

Acuzată de „rasism mascat”, compania Marks & Spencer i-a prezentat imediat scuze tinerei, dându-i astfel dreptate.

Kusi Kimani, în vârstă de 29 de ani, originară din East Sussex, a declarat pentru publicația Mirror Online:

„Am văzut acest lucru după circa două săptămâni de la moartea lui George Floyd și a fost deosebit de dureros să văd așa ceva într-un asemenea moment.

„De ce să nu-l numești «cacao», «caramel» sau «ciocolată» – niște deserturi dulci? Nu, ei au folosit termenul tutun. Am fost șocată când am văzut asta.

„Este dureros pentru mine și pentru prietenele mele. Dacă o tânără, care se simte deja stingheră pentru culoarea pielii ei, vede publicitatea, se va simți și mai rău.

„În fiecare săptămână, acesr site web arată că rasismul a supraviețuit și săptămâna aceasta, iar o tânără se poate lovi de el și să fie astfel afectată pentru toată viața.

„Faptul că a vedea că «tutunul» a fost ales să descrie culoarea pielii lor le va crea sentimentul că sunt indezirabile pentru societate. «Tutunul» este considerat de societate ca fiind ceva rău, nesănătos și susceptibil de a ucide - «Fumatul ucide».

„Acesta este un exemplu al modului în care prejudecățile sunt adânc înrădăcinate în societatea noastră și nu fac altceva decât să alimenteze rasismul, fie că acesta este manifest sau ascuns, însă în acest caz este vorba de un rasism ascuns.”

Detailistul s-a angajat solemn să renunțe la infama denumire și și-a prezentat scuze pentru că nu a făcut-o mai de mult.

Kusi Kimani a câștigat. Ea și alți activiști, profitând de supunerea stupidă a companiilor în fața oricăror aberații, împing mai departe Poliția Gândirii și îmbogățesc vocabularul Noulimbii, într-un mod pe care George Orwell nici măcar nu l-a putut imagina.

În comparație cu cazul Marks & Spencer și cu sutientul său de culoarea „tutunului”, faptul că Oreal a renunțat la denumirile „alb” și „înălbitor” de pe etichete, sau că un producător de înghețată a renunțat la denumirea „Eschimos” pentru unul din sortimentele sale pare o joacă de copii.