Douăsprezece importante grupuri de presă şi site-uri de internet americane au angajat o companie rusă, EastBanc Technologies, pentru servicii IT şi de Web.
Printre acestea se numără Washington Post, Time, Newsweek, Slate, Facebook, AOL, Comcast sau US News & World Report, dezvăluie site-ul de investigaţii Daily Caller.
Foşti ofiţeri din serviciile de informaţii americane au acuzat companiile media americane pentru ipocrizie, pentru că au ales o firmă rusească, tocmai ele, care au fost extrem de critice cu alţii pentru legăturile lor tangenţiale cu ruşii. De asemenea, susţin că a încredinţa unei firme ruseşti „bucătăria” IT constituie o mare naivitate.
„Este clar o mare naivitate”, spune col (r) James Waurishuk, fost director adjunct pentru Informaţii în Comandamentul Central al Statelor Unite şi analist senior la Consiliul Naţional de Securitate în timpul preşedintelui George W. Bush. „Toate companiile media au vorbit despre legătura lui Trump cu Rusia, din care reieşea că tot ce este rusesc este rău. Atunci de ce fac acum afaceri cu o companie rusească?”
EastBanc are sediul şi este înregistrată la Washington. La prima vedere, pare a fi o companie americană IT de sine stătătoare de succes. Aceasta furnizează mai multe servicii IT tradiţionale, inclusiv analiza datelor, servicii de Cloud şi informaţii de business, potrivit site-ului companiei.
Însă o companie omoloagă, numită tot EastBanc, există şi în Rusia, cu sediul la Novosibirsk, un oraş din Siberia.
„Birourile companiei îşi au sediul la Academgorok din Novosibirsk”, informează site-ul în limba engleză al companiei ruse. „Echipa numără mai bine de o sută de specialişti.”
Relaţiile dintre cele două firme apar într-o prezentare powerpoint realizată de EastBanc în 2014, care aşază una lângă alta membrii biroului director al celor două companii împreună cu clienţii lor americani şi ruşi.
De la alegerile prezidenţiale din 2016, companiile media americane au pus la zid administraţia Trump pentru legăturile cu persoane, operaţiuni şi companii din Rusia şi cu preşedintele Vladimir Putin.
Politico Magazine din aprilie/mai 2018, de pildă, a publicat un grafic prezentând presupusa reţea de legături dintre Trump şi Rusia şi întrebând: „Care este adevărata poveste a lui Donald Trump cu Rusia?” Şi revista scrie: „nu este nici o îndoială că o reţea de păianjen cu conexiuni – unele publice, altele private, unele clare, altele obscure – există între Donald Trump, asociaţii săi şi Vladimir Putin.”
Companiile americane media şi de internet constituie cel mai mare sector de activitate al EastBanc, cu 12 din lista totală de 54 de clienţi. Circa un sfert dintre clienţii listaţi pe site-ul său american sunt companii media şi de internet.
J. Michael Waller, membru în conducerea editorială a Defense Strategy Communications Journal al NATO, care se ocupă de cercetarea modului în care Rusia foloseşte media şi internetul, a declarat pentru Daily Caller că abilitatea de a pătrunde în „bucătăria” companiilor de presă poate echivala pentru ruşi cu descoperirea unui tezaur ascuns de informaţii sensibile şi chiar secrete.
„Să spunem că eşti Newsweek şi ai un reporter care lucrează aici de mult timp şi şi-a construit cariera pe baza unor surse din interiorul CIA. Dacă ai fi serviciu secret rusesc, nu ai dori să ştii care sunt sursele sale din CIA?”
Fostul şef al Departamentului pentru Securitate Internă, Paul Rosen, avertiza la Forumul C-Tech din septembrie 2017, că companiile media reprezintă ţinte foarte importante pentru atacurile cibernetice din străinătate.
„Companiile TV şi de presă, ca multe altele, sunt ameninţate de două lucruri: o creştere a frecvenţei atacurilor cibernetice şi o tot mai mare sofisticare şi complexitate a acestor atacuri”, a declarat el la conferinţă.
Alţi foştii oficiali din domeniul informaţiilor şi-au exprimat surpriza pentru faptul că firmele de media au fost atât de naive să angajeze o companie rusească pentru a presta servicii IT sensibile pentru site-urile lor de internet.
„Din punctul de vedere al contrainformaţiilor, ele arată fie un mare nivel de ignoranţă, fie dezinteres”, a declarat pentru Daily Caller DW Wilbur, care a lucrat timp de 30 de ani în CIA şi în Departamentul de Apărare. „Realitatea este că oricine din comunitatea de informaţii ştie că dacă ai de-a face cu oice entitate din Rusia, ai de-a face cu Vladimir Putin. Nu există nici o îndoială.”
Şi Wilbur a continuat: „Este un alt exemplu că nu sunt doar prost informaţi despre potenţiala ameninţare din partea adversarilor noştri; ei par lipsiţi de preocupare în legătură cu asta, demonstrând o mare naivitate.”
Nick Banks, care a servit de patru ori ca şef de staţie CIA în timpul Războiului Rece, spune: „Cu atâtea companii IT proprietate americană, de ce ar fi ales aceste companii de media una care are legături directe cu Rusia? Nu are nici un sens. Dar dacă companiile media au fost conştiente de conexiunile ruseşti ale EastBanc, atunci cu certitudine nu ar trebui să-i atace pe alţii.”
US News a fost singura companie care a răspuns solicitării Daily Caller de a comenta contractul cu EastBanc. Ea spune că s-a bazat cu bună ştiinţă pe tehnicieni din Rusia.
„US News a folosit EastBanc pentru dezvoltarea site-ului, din 2011 până în 2014”, a declarat şeful operativ al companiei, Karen Chevalier. „Am folosit o combinaţie de consultanţi locali şi străini, din Rusia.”
EastBanc a ignorat repetatele solicitări ale Daily Caller de a vizita birourile sale, care au aspectul unui buncăr în Georgetown. Compania nu a răspuns nici la cererea de a acorda un interviu cu un conducător al firmei, despre activitatea sa.
Washington Post pare să fi folosit EastBanc în cinci rânduri, potrivit site-ului companiei. Dar relaţiile dintre marele cotidian şi compania IT par a fi şi de altă natură: Catherine Paganini este directorul de marketing al EastBanc Technologies. Anterior, ea a lucrat la Washington Post ca specialist în Marketingul Internaţional, potrivit paginii sale de LinkedIn.
Maxim Ignatiev, inginer principal de sotware la EastBanc, a fost „dezvoltator principal Android” la Washington Post.
Washington Post nu a fost doar unul dintre vârfurile de lance ale presei în scandalul presupusei legături a lui Trump cu Rusia, dar a avertizat în repetate rânduri asupra răboiului cibernetic declanşat de Rusia împotriva reţelelor de computere.
Foşti oficiali din serviciile de informaţii au declarat pentru Daily Caller că Moscova aprobă toate companiile ruseşti care vor să opereze în Statele Unite. În mod obişnuit, Rusia exercită presiuni asupra tuturor firmelor pentru a coopera cu serviciile secrete.
„Nu există nici o îndoială că toate serviciile secrete din Rusia folosesc companiile ruse pentru a le ajuta în operaţiunile acoperite împotriva Statelor Unite”, spune Banks.
EastBanc din Nobosibirsk are contracte cu câteva dintre cele mai importante companii din Rusia: printre ele, S-7, a doua companie aeriană a ţării, SPO Ingosstrakh, una din primele trei companii de asigurări, Katren, liderul pieţei farmaceutice la vânzări, Surgutneftegaz, una dintre cele mai mari companii petroliere din Rusia.
Mai mult, Eastbanc are un parteneriat cu RN-Inform, furnizorul de IT al colosului petrolier rus Rosneft, pentru a dezvolta un proiect de management comun.
Rosneft, întreprindere strategică a Rusiei, a cărei conducere dă raportul direct la Kremlin, a fost trecută de Statele Unite pe lista companiilor sancţionate în 2015.