Uniunea Europeană a majorat tarifele pentru vehiculele electrice chinezești. Bruxelles-ul a luat măsuri pentru a proteja industria auto a blocului comunitar.
Noile tarife pentru producătorii individuali variază între 17,4% și 37,6%, pe lângă taxa de 10% care era deja în vigoare pentru toate mașinile electrice importate din China.
Acest lucru ar putea crește prețul vehiculelor electrice în întreaga UE, făcându-le mai puțin accesibile pentru consumatorii europeni.
Lovitură majoră pentru China
Măsura este, de asemenea, o lovitură majoră pentru Beijing, care se află deja într-un război comercial cu Washingtonul. UE este cea mai mare piață externă pentru industria de vehicule electrice din China, iar țara se bazează pe produse de înaltă tehnologie pentru a-și revigora economia aflată în declin.
Oficialii UE susțin că această creștere a importurilor a fost stimulată de "subvenționarea neloială". Acest lucru a permis ca vehiculele electrice fabricate în China să fie vândute la prețuri mult mai mici decât cele produse în bloc.
China a negat această acuzație repetată din partea SUA și a UE. Beijingul subvenționează producția excedentară pentru a inunda piețele occidentale cu importuri ieftine.
Noile taxe intră în vigoare vineri, dar sunt în prezent provizorii. Între timp, ancheta privind sprijinul acordat de statul chinez producătorilor de vehicule electrice din țară continuă. Este probabil ca acestea să fie impuse abia la sfârșitul acestui an.
Așadar, cine sunt potențialii câștigători și învinși în această dispută comercială?
Bruxelles a examinat și producțiile occidentale
Nu doar mărcile chinezești sunt afectate de această măsură. Firmele occidentale care produc automobile în China au fost, de asemenea, examinate de Bruxelles.
Prin impunerea de tarife, Bruxelles-ul afirmă că încearcă să corecteze ceea ce consideră a fi o piață denaturată. Decizia UE poate părea blândă în comparație cu decizia recentă a SUA de a-și ridica tarifele totale la 100%. Însă, consecințele ar putea fi mult mai importante. Vehiculele electrice chinezești sunt o apariție relativ rară pe drumurile din SUA, dar mult mai frecvente în UE.
Numărul de vehicule electrice vândute de mărci chineze în UE a crescut de la doar 0,4% din piața totală a vehiculelor electrice în 2019 la aproape 8% anul trecut, conform cifrelor influentului grup ecologist Transport and Environment (T&E), cu sediul la Bruxelles.
Patryk Krupcala, un arhitect din Polonia, care se așteaptă să primească un MG4 nou-nouț fabricat în China în două săptămâni, a declarat pentru BBC: "Am ales un MG4 pentru că este destul de ieftin. Este o mașină foarte rapidă și este cu tracțiune spate, la fel ca mașina mea anterioară, care era BMW E46."
T&E estimează că firme precum BYD și Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) ar putea atinge o cotă de piață de 20% până în 2027.
Dar nu toate vehiculele electrice fabricate în China vor fi afectate în mod egal de noile tarife.
Învingători și învinși
Acestea au fost calculate pe baza estimărilor privind cuantumul ajutorului de stat primit de fiecare întreprindere, în timp ce întreprinderile care au cooperat cu ancheta au văzut reduse taxele care le erau impuse. Pe baza acestor criterii, Comisia Europeană a stabilit taxe individuale pentru trei mărci chineze de vehicule electrice. Acestea sunt: SAIC, BYD și Geely.
SAIC a primit cel mai mare tarif nou, de 37,6%. SAIC, deținută de stat, este partenerul chinez al Volkswagen și General Motors. De asemenea, deține MG, care produce unul dintre cele mai bine vândute EV-uri din Europa, MG4.
"Prețul pentru lipsa cooperării este o lovitură dură pentru SAIC, care obține 15,4% din veniturile sale globale din vânzările de vehicule electrice în Europa", afirmă Rhodium Group, o firmă independentă de cercetare.
Pentru dl Krupcala, care și-a cumpărat MG4-ul înainte de intrarea în vigoare a tarifelor, mișcarea UE nu contează prea mult. "Nu-mi pasă cu adevărat de tarife. Am o mașină frumoasă cu o garanție de șapte ani", a spus acesta.
Pentru cel mai mare producător de vehicule electrice din China, BYD, situația este diferită. Compania se confruntă cu o taxă suplimentară de 17,4% pentru vehiculele pe care le expediază din China în UE.
Aceasta este cea mai mică creștere și una care, potrivit cercetării băncii olandeze ING, "va oferi constructorului auto un avantaj pe piața europeană".
Luís Filipe Costa, un director din industria asigurărilor din Portugalia, care tocmai a cumpărat un BYD Seal, spune că prețul a fost unul dintre factorii decisivi atunci când și-a ales noua mașină.
Geely, care deține compania suedeză Volvo, va suporta un tarif suplimentar de 19,9%.
Potrivit băncii spaniole BBVA, compania "va exporta în continuare în UE în mod profitabil". Cu toate acestea, "profiturile sale vor fi reduse semnificativ".
Tesla vrea un tarif calculat separat
Alte întreprinderi vor trebui, de asemenea, să plătească mai mult pentru a aduce mașini electrice în UE.
Cei despre care se consideră că au cooperat cu ancheta se vor confrunta cu o taxă suplimentară de 20,8%. Între timp, cei pe care anchetatorii UE îi consideră necooperanți vor plăti un tarif mai mare de 37,6%.
Compania americană Tesla, care este cel mai mare exportator de vehicule electrice din China în Europa, a solicitat un tarif calculat individual. Oficialii UE au declarat că acesta va fi stabilit la sfârșitul anchetei.
Cu toate acestea, firma a postat pe unele dintre site-urile sale europene un anunț conform căruia prețurile pentru Model 3 fabricat în Shanghai ar putea crește din cauza noilor tarife.
Anul trecut, omul de afaceri Lars Koopmann, care locuiește în Germania, mare putere a industriei automobilelor, a cumpărat un Tesla Model Y fabricat în China.
Dl Koopmann spune că i-a plăcut în mod deosebit caracteristicile high-tech ale mașinii.
"Prețul a fost, de asemenea, un factor important care a diferențiat-o de mărcile germane premium", spune dl Koopmann.
"Dacă tarifele ar fi fost în vigoare, acestea mi-ar fi influențat întotdeauna decizia."
Localizarea producției
În timp ce unii exportatori cu sediul în China vor fi mai avantajați decât alții, din planurile Comisiei Europene reiese clar că toți aceștia se vor confrunta cu costuri mai mari atunci când vor expedia către Europa.
Cele mai afectate "vor fi mărcile SAIC, cum ar fi MG... precum și întreprinderile comune dintre firmele străine și cele chineze din China, care au adesea marje de profit mai mici pentru mașinile pe care le exportă în Europa", spune Rhodium.
"Cei mai mari beneficiari ai taxelor sunt producătorii europeni cu expunere limitată în China, precum Renault".
Cu alte cuvinte, taxele sunt susceptibile de a avea efectul scontat de UE - reducerea numărului de vehicule electrice fabricate în China care intră în regiune, diminuând astfel presiunea asupra producătorilor locali.
Există și un alt rezultat al acestei măsuri. Unele mari întreprinderi chineze din domeniul vehiculelor electrice intenționează să construiască capacități de producție în UE, ceea ce le-ar putea proteja de noile taxe.
Lucrările la prima fabrică europeană a BYD sunt în plină desfășurare în Ungaria și se așteaptă ca producția să înceapă acolo până la sfârșitul anului viitor.
Producătorul chinez de automobile Chery a semnat recent un acord de asociere în participațiune cu o firmă spaniolă, prin care cele două companii vor produce vehicule electrice și alte tipuri de automobile în Barcelona.
În plus, SAIC încearcă să obțină un amplasament pentru prima sa fabrică din Europa.
Occidentul spune statul chinez produce prea mult
Guvernul chinez a pariat de timpuriu pe vehiculele electrice.
Potrivit Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale, între 2009 și 2023, peste 230 de miliarde de dolari (181 de miliarde de lire sterline) din sprijinul statului au fost injectate în industrie.
Ca urmare, industria sa de vehicule electrice a devenit lider mondial.
Agenția Internațională pentru Energie afirmă că statul chinez a reprezentat anul trecut peste 60% din vânzările de mașini electrice noi din lume.
În timp ce marea majoritate a vehiculelor electrice produse în China sunt vândute pe piața internă, piețele de peste mări, în special Europa, au devenit din ce în ce mai importante.
"Exporturile sunt segmentul profitabil", a declarat analistul senior al Rhodium, Gregor Sebastian.
"Tarifele UE vor afecta industria de vehicule electrice din China. Motivul ar fi acela că exporturile ajută la recuperarea pierderilor cauzate de războiul prețurilor interne din China."
Între timp, China se străduiește să treacă peste o încetinire economică în urma pandemiei și a unei crize imobiliare continue.
Beijingul pariază încă o dată pe vehiculele electrice. Statul chinez face din această industrie unul dintre cei "trei noi" factori de creștere - un plan guvernamental de relansare a economiei care se bazează și pe exporturile de baterii și energie regenerabilă.
Cu toate acestea, având în vedere că piețe importante precum SUA, UE și altele impun tarife și alte bariere, se pare că ultimul pariu al Chinei ar putea adânci tensiunile comerciale cu unii dintre cei mai mari parteneri comerciali ai săi, potrivit BBC.