UE a redus la 9%, de la 20,8% prevăzut anterior, tariful suplimentar pentru vehiculele electrice Tesla produse în China. Noul tarif este semnificativ mai mic decât intervalul de la 17% la 36,3% impus altor producători chinezi de vehicule electrice. Astfel, ar putea crește vânzările Tesla în regiune.
Decizia despre Tesla trebuie aprobată de cele 27 de state UE
Totuși, planul este supus aprobării de către majoritatea celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, până la 31 octombrie. Dacă vor fi aprobate, noile tarife vor rămâne în vigoare pentru următorii cinci ani.
În dezacord deschis cu politica impozitelor Europei, Ministerul Comerțului din China a declarat miercuri că va lansa o investigație privind subvențiile acordate de Uniunea Europeană și țările membre ale UE pentru produsele lactate. Rezultatul anchetei ar putea duce la taxe vamale la exportul acestora în China.
Decizia a urmat solicitării Tesla de evaluare individuală a tarifelor Comisiei Europene la vehiculele electrice produse în China, stabilită în iulie.
UE consideră că subvențiile acordate de Beijing industriei sunt „nedrepte” și provoacă „prejudicii materiale” producătorilor de mașini din UE. După efectuarea investigației Comisia UE a concluzionat că Tesla a primit mai puține subvenții de la Guvernul chinez.
Tesla a beneficiat de subvențiile date de China comunistă
Producătorul auto american a beneficiat în principal de livrări de baterii la prețuri sub nivelul pieței, precum și de reduceri avantajoase de utilizare a terenurilor și impozite pe venit pentru exportatorii din China.
Tariful suplimentar impus se adaugă taxei de 10% aplicate deja importurilor de vehicule electrice din China.
UE a revizuit de asemenea taxele pentru alți producători de automobile chinezi, stabilindu-le la 36,3% pentru SAIC Motor, la 19,3% pentru Geely și la 17% pentru BYD, toate ușor mai mici decât propunerile anterioare.
Producătorii chinezi de vehicule electrice care au cooperat cu ancheta UE au primit tarife mai mici în propunere, cu 21,3% pentru Dongfeng Motor Group și Nio. Cei care nu au cooperat s-ar putea confrunta cu un tarif de 36,3%.
Ministerul Comerțului din China a răspuns, spunând că decizia UE se bazează pe „fapte stabilite unilateral, nu fapte convenite de comun acord”.
Guvernul comunist din China nu e de acord
China se opune ferm deciziei și și-a exprimat îngrijorări semnificative, argumentând că nu există dovezi suficiente că importurile de vehicule electrice din China au cauzat "un prejudiciu material substanțial" producătorilor de automobile din UE.
Potrivit Dataforce, înmatriculările de vehicule electrice fabricate în China, cum ar fi BYD și MG, au scăzut cu 45% în iulie. China Passenger Car Association (CPCA) a dezvăluit de asemenea că exporturile de NEV chinezești (vehicule electrice de proximitate urbană, care sunt de obicei construite pentru a avea o viteză de cel mult 50 km/h), inclusiv vehiculele pur electrice (EV) și mașinile hibride plug-in, au scăzut cu 15,2% în iunie față de luna mai.
Exporturile de vehicule electrice Tesla, produse în China, către UE au scăzut la cel mai mic nivel din al treilea trimestru al anului 2022. Într-un raport separat, Camera de Comerț din China a declarat că exporturile de vehicule electrice chinezești către UE au scăzut cu 30% în iunie în bază anuală și au scăzut cu 14,6% în prima jumătate a anului 2024 față de 2023. Se crede că această scădere este legată de tarifele suplimentare provizorii ale UE la vehiculele electrice produse în China.
BYD, rival pentru Tesla
Cu toate acestea, cel mai bine vândut brand de NEV din China, BYD, a rezistat vântului contrar al normativei, iar cota sa de piață în Europa a crescut la 8,5% în iulie. BYD a devenit un rival global al Tesla și a depășit brandul SUA pentru a deveni cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume în ultimul trimestru al anului 2023. În comparație cu alți producători chinezi de vehicule electrice, BYD este cel care trebuie să plătească cele mai scăzute tarife din UE.
Producătorul auto chinez se așteaptă ca unele dintre modelele sale să continue să obțină profituri mai mari în UE decât în China, chiar și după ce vor fi impuse noile tarife. BYD vinde mașini în Europa la preț aproape dublu față de China. Totodată, avantajul tehnologic al BYD îi permite să reducă costurile cu până la 20%.
Cel mai mare vânzător de vehicule electrice din China intenționează să lanseze cel mai ieftin model al său, Seagull, în Europa, anul viitor.
Ce înseamnă tarifele pentru prețurile mașinilor în Europa
După cum subliniază ING, tarifele vor crește prețurile vehiculelor electrice și vor încetini împingerea către zero net.
"Obiectivul UE de a elimina treptat vehiculele ICE până în 2035 trebuia să se confrunte deja cu provocări. Cota de piață a vehiculelor electrice cu baterii a scăzut de la 14,5% în 2023 la 12% în primele patru luni ale anului 2024. Taxe ulterioare asupra vehiculelor electrice chinezești ar putea întârzia disponibilitatea pentru o gamă mai largă de vehicule electrice la prețuri mai accesibile în Europa".
ING a remarcat de asemenea că vehiculele electrice din Europa rămân prea scumpe pentru consumatorii de nivel mediu.
"Prețurile medii de vânzare en detail ale vehiculelor electrice în China sunt semnificativ mai mici decât în Europa. De exemplu, în Germania MG4 produsă de SAIC costă 34.900 de euro, în timp ce în China costă 109.800 de yuani (13.917 euro)". Acesta este însă un preț mai mic decât prețul mediu de achiziție al unui vehicul electric în Europa, deoarece majoritatea mașinilor vândute în Europa sunt încă modele premium.
"Măsurile propuse de UE ar face vehiculele electrice și mai scumpe și mai puțin accesibile pentru consumatorii europeni", a declarat ING într-un raport.
"Ministerul Comerțului a decis să lanseze o investigație anti-subvenții asupra produselor lactate importate originare din Uniunea Europeană, începând cu 21 august 2024", se arată într-un comunicat al Ministerului Comerțului din China.
Ce urmează pentru Tesla
Produsele asupra cărora ministerul intenționează să demareze o anchetă antidumping sunt, printre altele, brânza proaspătă și laptele bătut, brânza albastră și unele tipuri de lapte și smântână. Procedura va dura un an, cu o posibilă prelungire cu șase luni.
China ar putea decide, apoi, să impună taxe asupra acestor produse pentru a-și proteja piața, dacă demonstrează că practicile UE sunt neloiale și dăunează concurenței.
La începutul anului, China declarase deja că investighează o presupusă încălcare a dreptului concurenței. Ancheta viza băuturile alcoolice, importate din UE și în special din Franța. Mai mult, în iunie a fost lansată o evaluare a importurilor de carne de porc și produse derivate din Uniunea Europeană, produse în principal în Spania, Franța, Țările de Jos și Danemarca.
(Articol: Tina Teng, Euronews; Traducerea: Oana Avram, RADOR RADIO ROMÂNIA)