Bruxelles-ul cere reducerea obligatorie a emisiilor de noxe la masinile noi la maximum 120 de grame de dioxid de carbon pe kilometru.
Comisia Europeana a prezentat ieri, cu doua saptamani intarziere si dupa dezbateri tensionate, propunerile privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon produse de automobile, care, daca vor fi aplicate intocmai, vor transforma parcul de masini noi din UE in cel mai curat si mai putin poluant din lume.
Ambitiosul plan, care a provocat deja un adevarat razboi la Bruxelles si a starnit reactii dure din partea producatorilor auto, are ca scop micsorarea emisiilor cu efect de sera, in litera Protocolului de la Kyoto privind combaterea incalzirii globale.
Proiectul legislativ al Comisiei, in fapt, o revizuire a unei directive din 1998, "ataca" unicul sector de activitate din UE in care emisiile de dioxid au crescut considerabil in ultimii 10 ani, in ciuda apelurilor Bruxelles-ului si a promisiunilor facute de producatori.
Motoarele vor fi mai "verzi" in 2012 Conform propunerii executivului UE, pana in 2012, masinile noi care vor fi produse in spatiul comunitar vor trebui sa emita maximum 120 de grame de dioxid de carbon pe kilometru, o reducere de 25% fata de nivelul mediu de 162 de grame, inregistrat la masinile produse in 2005. Producatorii de automobile vor fi responsabili de reducerea a 18a din cei 25%, prin investitii in noi tipuri si tehnologii de motorizare.
Restul de sapte procente va fi obtinut prin introducerea de combustibili "bio" - benzine si motorine obtinute din materii vegetale regenerabile -, eficientizarea instalatiilor de aer conditionat, o aderenta mai buna a cauciucurilor si sisteme prin care soferii vor fi ajutati sa nu tureze inutil motorul prin schimbarea intarziata a treptelor de viteza.
Germania, impotriva tuturor Textul, care va lua forma finala si va fi supus aprobarii Parlamentului European si statelor membre in 2008, ar fi trebuit sa fie prezentat de comisarul european pentru Mediu, grecul Stavros Dimas, in urma cu doua saptamani, insa planurile sale s-au lovit de opozitia comisarului pentru Industrie, germanul Günter Verheugen, dar si de cea a cancelarului de la Berlin.
Angela Merkel, care in prima jumatate a acesui an asigura si presedintia prin rotatie a UE, a intervenit direct pentru micsorarea responsabilitatilor constructorilor auto in procesul de reducere a emisiilor si o viitoare structurare a limitelor de emisii pe categorii de turisme.
Motivul opozitiei Germaniei: producatorii germani, ca BMW sau DaimlerCrysler, care s-au specializat pe modele de lux ce polueaza mai mult din cauza capacitatii mari a motorului, au amenintat voalat cu mutarea activitatilor de productie in afara UE si trimiterea in somaj a mii de lucratori europeni.
Mai mult, ei au avertizat ca noile prevederi vor face automobilele mai scumpe cu pana la 2.500 de euro, desi alte studii vorbesc de o scumpire de numai 600. Lobby-ul constructorilor germani si interventia lui Merkel nu au picat bine pentru alti producatori europeni ca Renault, Peugeot Citro‘n si Fiat, care s-au specializat pe modele mai mici si mai ecologice si au investit deja in tehnologii mai "verzi". Ei au acuzat-o pe Merkel ca abuzeaza de presedintia UE pentru a proteja interesele industriasilor germani.
EMISII
Cel mai putin poluante* Model CO2 (g/km) Logan 1.5 dCi 125 Matiz 0.8 124 Clio 1.5 dCi 124 Fabia 1.4 TDI 124 Megane 1.5 dCi 117 Octavia 1.9 TDI 132 Cielo 1.5 176 Polo 1.4 TDI 119
*Modele vandute in Romania
Europa vrea inchisoarea pentru poluatori. Comisia Europeana urmeaza sa prezinte astazi la Bruxelles un proiect de directiva care urmareste incriminarea persoanelor si entitatilor responsabile pentru agresiuni impotriva mediului sau dezastre ecologice si pedepsirea vinovatilor cu amenzi usturatoare si chiar pedepse grele cu inchisoarea.
Conform propunerii comisarilor europeni pentru Mediu, Stavros Dimas, si Justitie, Franco Frattini, Bruxelles-ul intentioneaza sa armonizeze legislatiile penale ale statelor membre in domeniul protectiei mediului pentru a include noua infractiuni ecologice de la depozitarea sau deversarea ilegala de deseuri pana la distrugerea ori detinerea ilegala de plante si animale protejate prin lege.
Textul schitei legislative include si propuneri de pedepse - amenzi de la 300.000 la 1,5 milioane de euro - pentru companiile care se fac responsabile de incidente ecologice si obligarea acestora sa suporte operatiunile de curatare si decontaminare.
Persoanele fizice responsabile de delicte grave precum poluari de anvergura sau transportul ilegal de materiale nucleare vor risca inchisoarea de la doi la cinci ani, pedeapsa maxima putand ajunge si la zece ani de inchisoare, in cazul in care infractiunile sunt comise de grupuri infractionale organizate.
Propunerea Comisiei urmeaza sa fie dezbatuta si votata de Parlamentul European si supusa aprobarii individuale a statelor membre, care o pot adopta prin regula majoritatii calificate. (C. Stoica-Diaconovici) Confuzie
Pozitia Romaniei, inca in discutie
Ministerul Mediului nu are inca o reactie clara privind strategia prezentata ieri de Comisia Europeana privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon ale autovehiculelor.
"E vorba despre un pachet de masuri ce va fi dezbatut atat in cadrul Consiliului Energetic, cat si in Consiliul de Mediu. Si fiecare stat isi va prezenta pozitia in legatura cu aceste masuri", explica Catalin Gheran, consilier de imagine al Ministrului Mediului. Totusi, se pare ca reglementarile UE vor fi luate ca atare de oficialii romani.
"In cadrul comitetului interministerial pentru politica energetica a Romaniei, vor fi consultate toate partile interesate, in scopul atingerii obiectivelor stabilite de Comisia Europeana", potrivit unui comunicat al ministerului. (Ana-Maria Adamoae)