Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) a cerut UE să interzică mașinile poluante, non-euro - Euro 5 și să amâne lansarea Euro 7. Ele ar putea să fie înlocuite cu alte modele.
Asociația Constructorilor de Automobile din Europa cere UE să renunțe la introducerea Euro 7 și să găsească o soluție pentru a reglementa parcul auto foarte poluant. Mașinile vechi, aflate pe șosele, cu motoare de la Euro 5 în jos, reprezintă 53% din totalul automobilelor din trafic, în acest an, iar contribuția lor la emisiile poluante este uriașă.
În 2025, anul în care ar trebui să intre în vigoare Euro 7, mașinile cu motoare Euro 6 vor reprezenta 60% din parcul circulant, dar 43% din emisiile de NOx vor fi generate de mașinile Euro 5 și mai vechi. Asociația consideră că Euro 7 va avea un impact mult prea mic asupra reducerii de emisii de oxizi de azot și alți poluanți. Cei de la ACEA au mai declarat că Euro 7 ar putea să mai aștepte.
Mașinile cu un grad mare de poluare
Potrivit datelor ACEA, în 2023 mai sunt în circulație 10,4 milioane de autovehicule Euro 1 și 22,2 milioane de autovehicule Euro 2, mașini care au un grad foarte mare de poluare. Și mașinile Euro 3 și Euro 4, care însumează 70 de milioane de vehicule aflate pe șoselele din Europa, au un grad ridicat de poluare. ACEA a cerut UE să le înlocuiască cu mașini noi sau să găsească soluții pentru a-i face pe șoferi să cumpere automobile care poluează mai puțin.
ACEA susține că introducerea Euro 7 va reduce emisiile de NOx cu 4% pentru autoturisme, 2% pentru LCV-uri și 0% pentru autobuze. Asociația mai consideră că vor exista costuri mult prea mari și că nu vor fi rezultate importante.
Dacă ar fi eliminate mașinile cu norme de poluare mai mici de Euro 6, reducerea de NOx ar putea fi de până la 40%. Autoritățile UE ar trebui să țintească flotele de mașini de la non-euro la Euro 5, care să fie înlocuite de mașinile Euro 6 și electrice, a fost concluzia ACEA, potrivit Profit.
Autoritățile din mai multe țări le-au promis șoferilor și bani în plus dacă renunță la mașinile vechi.