Printr-un acord semnat în după-amiaza zilei de 24 decembrie, Mitropolitul Epifanie, șeful Bisericii Ortodoxe Ucrainene și Mitropolitul Sviatoslav, șeful Bisericii Greco-Catolice din Ucraina, și-au pecetluit intenția de a-și modifica și armoniza definitiv calendarele. Acordul reprezintă o formalizare definitivă și necesară care deschide procesul de mutare a Crăciunului pe 25 decembrie, distanțându-se de Moscova și aliniindu-se cu lumea occidentală.
Mozaicul complex al Crăciunului din Ucraina în timpul războiului cu Rusia a putut fi observat duminică dimineaţa la Mănăstirea Sfântul Mihail și în biserica ortodoxă adiacentă. În mod excepțional, în curte a fost amenajată un târg cu obiecte de artizanat și dulciuri de Crăciun. Credincioșii au aprins lumânări în interiorul mănăstirii unde s-au oprit să se roage, în timp ce un cor de cercetași cânta colinde de Crăciun. Stareţul mănăstirii nu și-a putut da seama dacă a fost o participare excepțională, ''la urma urmei, e duminică''. Cu siguranță extraordinară a fost însă săvârșirea celor două liturghii ale ''Crăciunului'' în biserică, în seara zilei de 24 și în dimineața zilei de 25, evenimente la care s-a înregistrat o prezență ''cu siguranță mai mare decât cea dintr-un weekend obișnuit''.
Până de curând, de fapt, atât Biserica Ortodoxă Ucraineană, cât și Biserica Greco-Catolică Ucraineană urmau calendarul iulian și sărbătoreau Crăciunul pe 7 ianuarie împreună cu Biserica Ortodoxă Rusă. În timp ce Biserica Romano-Catolică urmează calendarul gregorian.
Printr-o prevedere emisă în luna octombrie, Biserica Ortodoxă din Kiev a permis sărbătorirea Crăciunului atât pe 25 decembrie, cât şi pe 7 ianuarie, ca parte a unei operațiuni mai ample de distanțare, în timp de război, de Biserica din Moscova.
Pe 2 decembrie, președintele ucrainean Volodimir Zelenski a semnat un decret extrem de controversat de interzicere a Bisericii din Moscova. Legea mai trebuie să treacă de aprobarea Radei Supreme (parlamentul de la Kiev). Cu aceeași ocazie, el a anunțat că țara va sărbători Crăciunul în două date: 25 decembrie și 7 ianuarie. Situaţie care a rămas bătută în cuie, chiar dacă sondajele Institutului Rating indică faptul că doar 11% dintre ortodocșii din Ucraina și-au schimbat obiceiurile în acest an.
Este clar că un Crăciun dublu nu poate fi soluția definitivă. Acesta este şi motivul pentru care pactul semnat duminică între cele două Biserici ucrainene este atât de important. ''Conducătorii Bisericilor au acordat o atenție deosebită coordonării pozițiilor privind reformarea calendarului ecleziastic', se arată în comunicatul comun emis ieri seară, ''lucru care devine din ce în ce mai urgent înainte de sărbătorile de Crăciun și de Paște. După discuție, s-a propus crearea unui grup de lucru comun, care să studieze temeinic această problemă''. Ne îndreptăm, așadar, către o schimbare definitivă, care nu privește doar ziua de 25 decembrie ci și celelalte sărbători, potrivit repubblica.it
Filiala ucraineană a Bisericii Ortodoxe din Moscova, care reprezintă zeci de mii de credincioși și care riscă să fie interzisă prin lege de Parlamentul de la Kiev, rămâne în afara acestui mozaic.
Articol de corespondentul ziarului în Ucraina: Laura Lucchini
(Traducerea Rador)