Un proiect de lege propus în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ar putea restricționa transportul alternativ în România, conform unui ONG care reprezintă companiile Uber, Bolt și Glovo. În replică, Guvernul spune că se urmărește o standardizare a acestor servicii.
Organizația neguvernamentală care reprezintă Glovo, Uber și Bolt afirmă că în urma prevederilor propuse, șoferii care desfășoară transport alternativ vor fi obligați să se înregistreze ca operatori de transport.
De asemenea, contractele de comodat și închiriere, utilizate de peste 90% din șoferii de transport alternativ, vor fi eliminate. Aceste schimbări ar contraveni modelului de economie colaborativă pe care se bazează transportul alternativ.
Uber și Bolt ar putea să dispară de pe piața din România
Potrivit unui comunicat emis de Coaliția pentru Economia Digitală, care reprezintă principalele servicii de transport cu suport online de pe piață, o modificare a Ordonanței de Urgență 49/2019 ignoră beneficiile tehnologice, transparența și competitivitatea aduse de transportul alternativ și propune transformarea acestui sector într-o simplă replică a serviciilor de taxi.
Surse guvernamentale au indicat că se vizează o uniformizare, argumentând că „nu e normal să prestezi aceleași activități și să nu ai aceleași condiții legale și responsabilități” cu serviciile de taxi.
„În urma aplicării acestora, prestatorii vor trebui să ruleze autoturisme mai noi, ceea ce implică un grad de siguranță mai mare pentru clienți.
În ceea ce îi privește pe prestatori, se va crea un mediu concurențial corect.
În prezent, situația în piața serviciilor de transport de persoane este dezechilibrată. Spre exemplu, asigurarea obligatorie (RCA) plătită de un prestator de ride sharing este mai mică decât cea plătită de un taximetrist.
Acest lucru se întâmplă pentru că, în lipsa unei declarări prealabile privind transportul de persoane, operatorul de ride sharing este considerat o persoană particulară, din punct de vedere legal.
În privința contractelor de comodat (darea în folosință gratuită a autoturismelor) acestea ascund de fapt un rulaj de bani nefiscalizați”, au declarat surse din Transporturi.
Serviciile de transport alternativ, singurele care oferă transparenţă totală
Conform organizației, atât industria de transport alternativ, cât și industria de taxi sunt supuse unor reglementări similare în ceea ce privește pregătirea și calificarea șoferilor, precum și cerințele pentru operatorii de transport.
Este esențial ca cele două servicii să aibă posibilitatea să concureze liber pe piață, ceea ce înseamnă liberalizarea serviciilor de taximetrie.
În cazuri specifice, autoritatea locală ar putea gestiona numărul de licențe de taxi, conform declarațiilor reprezentanților Glovo, Uber și Bolt.
În astfel de circumstanțe, ONG-ul subliniază că serviciile de transport alternativ sunt singurele care asigură o transparență totală. Pasagerul are acces la toate informațiile relevante încă de la început, incluzând ruta, șoferul și vehiculul, precum și prețul călătoriei.
Acest tip de transport este singurul în care autoritățile, inclusiv Poliția, au acces complet la cursele efectuate, detaliile acestora și tranzacțiile financiare.
Se mai menționează că transportul prin Uber și Bolt este singurul mod de transport urban în care călătoria nu poate fi realizată fără utilizarea aplicației și fără stabilirea prețului cu șoferul, conform digi24.ro.