Uber a rămas fără licența de funcționare în Londra, pe motiv de ”servicii inadecvate”

Municipalitatea din Londra a decis vineri că transportatorul Uber nu poate oferi servicii de taximetrie și i-a retras licența de funcționare. Astfel, Uber mai poate opera până la sfârșitul lunii în curs. Este o lovitură gravă pentru compania americană și pentru cei 3,5 milioane de utilizatori ai acestui serviciu într-unul din cele mai bogate orașe ale lumii.

 

Autoritatea de transport a capitalei britanice a declarat că politica și comportamentul gigantului tehnologiei cu sediul în Silicon Valley nu este adecvat pentru a putea deține o licență privată de închiriere a unui vehicul și că aceasta nu va mai fi reînnoită după ce va expira, la 30 septembrie. Uber, care are peste 40.000 de șoferi în capitala britanică, a declarat că va ataca această decizie în instanță. Autoritatea de Transport a Londrei (TfL) a declarat că va permite companiei Uber să funcționeze până la parcurgerea tuturor etapelor presupuse de apel, care ar putea dura luni întregi.

"Politica și comportamentul companiei Uber demonstrează o lipsă gravă de responsabilitate corporativă în legătură cu o serie de aspecte care au implicații potențiale asupra siguranței și securității publice", a declarat TfL.

Mai exact, TfL s-a referit la politica Uber privind raportarea infracțiunilor grave, verificarea trecutului șoferilor și folosirea unui software denumit Greyball, care ar putea bloca accesul complet în aplicație a autorităților de reglementare în domeniu.

"Pentru municipalitatea din Londra și pentru primar, transportul trebuie subordonat unui număr mic de persoane care doresc să limiteze capacitatea de alegere a pasagerilor", a declarat Tom Elvidge, directorul general al Uber în Londra. "Intenționăm să contestăm imediat această decizie într-o curte de judecată".

O petiție online împotriva acestei decizii a adunat peste 200.000 de semnături în doar cinci ore. Pierderea licenței de operare survine după mai multe luni grele pentru Uber, care a fost afectată inclusiv o serie de scandaluri ce implicau acuzații de misoginie și agresiune în interiorul companiei originare din San Francisco. Aceste scandaluri au dus la demisia fostului director general și co-fondator Uber, Travis Kalanick.

Uber, firmă evaluată în prezent la aproximativ 70 de miliarde de dolari și printre ai cărei investitori se numără Goldman Sachs, s-a confruntat cu proteste în întreaga lume pentru că a făcut valuri în piața companiilor clasice de taximetrie.

De asemenea, compania a fost nevoită să se retragă din mai multe țări, inclusiv Danemarca și Ungaria, confruntându-se cu procese în mai multe state americane și în întreaga lume.

Șoferii tradiționalului Black Cab din Londra au criticat dur firma Uber, spunând că aceasta nu ține cont de regulile de siguranță și le amenință sursa de existență.

Într-o scrisoare deschisă publicată în luna mai, poliția din Londra a afirmat că firma Uber fie nu dezvăluie, fie semnalează foarte târziu delicte grave, inclusiv agresiuni sexuale, ceea ce pune publicul în pericol.

Din cele 154 de plângeri de viol sau de agresiune sexuală depuse la poliția din Londra în perioada februarie 2015 – februarie 2016, în care suspectul era un șofer de taxi, 32 de persoane erau angajați Uber, potrivit poliției capitalei.

Compania Uber a declarat vineri că șoferii săi trebuie să treacă prin aceleași controale riguroase ca șoferii taxiurilor negre, respectând întotdeauna regulile TfL cu privire la raportarea incidentelor grave. De asemenea, firma are o echipă înființată special pentru a lucra îndeaproape cu poliția din Londra.

Primarul Londrei, Sadiq Khan, politician laburist care a criticat firma Uber în trecut, a declarat că susține decizia de respingere a cererii de emitere a unei noi licențe de operare.

"Ar fi greșit ca TfL să mai acorde companiei Uber licența de funcționare dacă există posibilitatea ca serviciile acestora să reprezinte o amenințare la adresa securității și siguranței londonezilor", a declarat acesta vineri.