Turismul, torpilat de minister

Turismul, torpilat de minister

Mai multe agenţii de turism s-au "fript" într-un parteneriat public privat cu autorităţile din domeniu: au pus la bătaie servicii şi n-au primit nici până astăzi contravaloarea lor. După ce a solicitat unor agenţii să se ocupe de vizita pe litoralul românesc a unor reprezentanţi de vânzări ITS din Germania, ministerul "a uitat" să plătească factura pentru aceste servicii. E doar una dintre gafele care au marcat "promovarea" turismului românesc în ultimii ani.

Ministerul Turismului promovează România băgând mâna în conturile operatorilor privaţi. După ce a solicitat unor agenţii să se ocupe de vizita pe litoralul românesc a unor reprezentanţi de vânzări ITS din Germania, ministerul „a uitat“ să plătească factura pentru aceste servicii. Aceasta este una dintre gafele care au marcat „promovarea“ turismului românesc în ultimii ani.

Operatorii păcăliţi au dat în judecată ministerul şi au câştigat. Cu sentinţa definitivă şi irevocabilă în buzunar, Julian Andrei, patronul agenţiei Blue Line, speră să-şi poată recupera măcar acum, după un an, cei 15.000 de euro investiţi.

Reprezentanţii ministerului se scuză pentru neplata facturilor afirmând că deşi au făcut oferte operatorilor, aceştia nu au încheiat contracte ferme cu instituţia.

Ne puteți urmări și pe Google News

Datorie neplătită de un an

În primăvara anului trecut, Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT) organiza o licitaţie pentru a alege parteneri în cadrul unui program de promovare a României.

Operatorii din turism aveau să planifice un sejur de o săptămână pentru 20 de agenţi din cadrul companiei germane ITS, iar costurile urmau să fie suportate de la bugetul instituţiei publice.

Programul a fost demarat odată cu ordinul Cristinei Motorga, ce se afla atunci în fruntea Direcţiei Generale de Promovare din cadrul ministerului.

Agenţii au venit în ţară în special pentru a vizita hotelurile de pe litoral, ITS fiind, de altfel, singurul operator german care are organizat un charter ce aterizează săptămânal pe Aeroportul „Mihail Kogălniceanu“.

După plecarea oaspeţilor, cele cinci agenţii de turism implicate în proiect au încercat să-şi recupereze banii. 3 MT Tours, Paralela 45 şi Blue Line nu au reuşit nici până astăzi.

„Am dat în judecată ministerul şi am câştigat. Sentinţa este irevocabilă, astfel că am angajat deja un executor judecătoresc pentru a o pune în aplicare. Ministerul ne datorează 45.606 lei (aproximativ 13.000 de euro) - contravaloarea serviciilor, plus cheltuielile de judecată“, afirmă Julian Andrei, patronul Blue Line.

Paralela 45 se judecă în continuare cu instituţia. „Am câştigat în prima fază, dar au făcut recurs şi procesul continuă. Sigur vor trebui să plătească pâna la urmă, au întârzieri de plată de peste un an“, crede Alin Burcea, directorul Paralela 45. Ministerul, executat

Oficialii ministerului condus de Ovidiu Silaghi confirmă faptul că serviciile au fost prestate, dar spun că nu a existat niciun contract încheiat. În plus, era o perioadă de tranziţie, în care Autoritatea s-a integrat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, când se redistribuia personalul în funcţii şi conducerile departamentelor erau preluate de şefi noi.

În timp ce în minister responsabilitatea se pasează, agenţia Blue Line a angajat un executor judecătoresc pentru a-şi recupera investiţia.

PRETEXTE LA PROMOVARE Fosta şefă a intrat în concediu medical

Semnatara ordinului, Cristina Motorga (dreapta), cea care era în iunie anul trecut şef al Direcţiei Generale de Promovare Turistică, susţine că nu ştie ce s-a întâmplat cu programul după ce a dat ordinul de demarare a procedurilor. „Câteva zile mai târziu, eu am intrat în concediu medical şi m-am întors în minister abia în septembrie, într-un alt departament şi pe o altă funcţie. Activitatea a fost preluată interimar de o colegă din departament“, afirmă Cristina Motorga. Potrivit acesteia, programul fusese stabilit la începutul anului 2007, când a fost inclus în bugetul instituţiei. Pe vremea aceea, la conducerea ANT se afla Monica Bărbuleţiu. Cristina Motorga a fost implicată şi în scandalul celor cinci clipuri publicitare de promovare a zonelor turistice din România, plătite de ANT, dar care nu au putut fi difuzate din cauza calităţii foarte slabe. În 2006, departamentul de promovare din cadrul ANT a achitat firmei S.M.Art suma de 1,5 milioane de euro, fără să vizioneze măcar unul dintre cele cinci clipuri. Două zile mai târziu, reprezentanţii autorităţilor au solicitat refacerea filmuleţelor, dar compania a cerut pentru aceasta încă 1,5 milioane de euro. Actualul secretar de stat pentru turism, Lucia Morariu, a indicat drept responsabilă conducerea ANT din perioada respectivă, printre aceştia aflându-se şi Cristina Motorga. În prezent, Motorga este consilier în cadrul Direcţiei Generale de Autorizare şi Postprivatizare.

ACTUALII RESPONSABILI Lucia Morariu: „Ministerul va plăti dacă hotărăşte instanţa“ EVZ: Câţi operatori au fost cooptaţi în programul ministerului? Lucia Morariu: Este o procedură standard. A fost organizată o licitaţie şi, din câte am înţeles, au fost selectate patru sau cinci agenţii de turism. Cum au fost aleşi agenţii care au venit în România? Agenţiile interesate solicită sprijinul ministerului, care se ocupă de organizare şi de realizarea unui program pentru vizitatori. După stabilirea programului, autorităţile apelează la partenerii privaţi, care îl pun în aplicare. Participanţii sunt aleşi în funcţie de importanţa lor.

Cine a aprobat programul? Acţiunile au fost stabilite de vechea conducere a Autorităţii Naţionale pentru Turism. Discuţiile fuseseră purtate din vreme, aşa că, atunci când am venit noi, în noua structură, programul doar a fost pus în aplicare. Atunci nu avea cine să semneze contractele, iar operatorii au făcut acţiunea fără contract. Mai târziu, când am pus problema plăţii, nimeni din instituţie nu a vrut să achite fără contract. Noul regulament nu ne permite.

A existat intenţia de oprire a acestei acţiuni? Nu puteam să ne trezim deodată, după ce oamenii îşi făcuseră rezervări, aveau bilete de avion, să le spunem: nu mai veniţi, la noi s-a schimbat conducerea. S-a mers înainte, după vechea procedură, deşi, conform noului regulament, ar fi fost necesare cinci avize din cadrul ministerului pentru acest lucru.

Ar putea fi trasă la răspundere Cristina Motorga, cea care a aprobat demararea programului? Cristina Motorga a procedat aşa cum o făcuse până atunci, în vechea structură. Apoi, lucrurile s-au schimbat.

Cine va plăti sumele stabilite de instanţă? Ministerul le va plăti în cazul în care instanţa hotărăşte acest lucru. Dacă sentinţa este irevocabilă, ne vom conforma. MINISTRU FĂRĂ PERFORMANŢE Conducerea se schimbă, gafele rămân

De când a fost numit în funcţie, Ovidiu Silaghi, ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale, nu s-a remarcat prin merite deosebite. Cel puţin nu în domeniul turismului, despre care a recunoscut că nu ştie prea multe. În afară de decizia de suspendare a licenţei în cazul agenţiei Avangarde, cea care a trimis în Franţa un grup de copii fără să le achite cazarea, ministrul şi-a făcut simţită prezenţa doar la târgurile de profil şi la izbucnirea scandalului cu clipuri publicitare.

Contractul, în valoare de 1,5 milioane de euro, fusese semnat de predecesorii aflaţi la conducerea ANT, care achitaseră această sumă pentru cinci clipuri de câte 30 de secunde. 30 de secunde de imagine, pentru că sonorul lipsea cu desăvârşire. Cazul se află acum în atenţia DNA.

În prezent, ministrul se plimbă prin ţări străine şi, mai nou, se laudă că va aduce în România turişti chinezi şi japonezi.