Cântăreţul Tudor Gheorghe revine, în ipostaza de actor, pe scena Sălii Palatului din Bucureşti joi, 6 noiembrie, de la ora 19.00, în cadrul Festivalului Artelor Bucureşti. Artistul se reîntoarce la prima sa dragoste, teatrul, interpretând rolul principal în musicalul „Omul din La Mancha“, de Dale Wasserman, inspirat de Cervantes. Spectacolul este o coproducţie a Teatrului Naţional şi a Teatrului Liric „Elena Teodorini“, din Craiova, iar orchestra este dirijată de Marius Hristescu. Tudor Gheorghe spune că n-a plecat niciodată din teatru şi că a rămas tot timpul pe scenă.

Cu trei zile înainte, luni, pe 3 noiembrie, interpretul va susţine, la Sala Palatului, un spectacol de antologie românească, intitulat „Taina cuvintelor“.

EVZ: De ce Don Quijote?
Tudor Gheorghe: „Omul din La Mancha“ este un spectacol cu totul deosebit: orchestra e pe scenă, totul e live. E unul dintre puţinele spectacole de teatru în care orchestra cântă live pe scenă. Am alături Filarmonica Oltenia, condusă de talentatul dirijor Marius Hristescu. Nu există actori care să nu-şi dorească să facă acest rol al lui Don Quijote. În fiecare om există un Don Quijote. Toţi bărbaţii duc dorul lui Don Quijote şi visează să devină Don Quijote. Eu n-am plecat niciodată din teatru, am făcut roluri importante şi, cântând, am rămas oricum pe scenă. Dacă nu prea s-a auzit până acum de rolurile mele din teatru este pentru că ele au fost jucate în provincie. Asta e drama actorului de provincie.
 
Ce aduce nou această montare faţă de cea precedentă de la Naţionalul bucureştean, din 2001?
Tânărul regizor Cezar Ghioca, de 33 de ani, a stat în America un an, a studiat musicalul acolo, iar acum el pune în scenă un spectacol gândit după toate regulile musicalului american. Da, piesa lui Wasserman a mai fost montată în Bucureşti, la Teatrul Naţional, de regizorul Ion Cojar, cu Virgil Ogăşanu şi Maia Morgenstern. Acum e însă altceva, cântăm tot spectacolul. Eu îi joc şi pe Cervantes, şi pe Don Quijote. Am un monolog superb, un gest teatral de referinţă. „Fiecare artist are publicul pe care-l merită“

Veţi fi în Bucureşti înainte, pe 3 octombrie, cu „Taina Cuvintelor“.
E un spectacol în ipostază clasică, o temă extraordinară. Cânt singur cu chitara. „Taina cuvintelor“ e un concert mai mult folk şi spune istoria evoluţiei limbii române de la începuturi. Limba română este masacrată în prezent. Eu readuc în atenţie poezii de Dosoftei, Varlaam, Miron Costin, Costache Conachi, fraţii Văcăreşti, Cezar Bolliac, Alecsandri până la Blaga şi poezia contemporană. Ar fi trebuit să cânt două zile în continuu, dacă n-aş fi făcut o selecţie.

Aţi început cu chitara, aţi trecut prin mai multe etape şi vă reîntoarceţi la chitară…
Am început cu chitara, am mers spre muzica uşoară, apoi am apărut cu o cobză în braţe, dar ce făceam eu nu era muzică populară, erau restituirile mele folclorice. Nu există niciun spectacol de care să nu fiu mândru. Am cântat cu taraf, am cântat cu cor de preoţi, cu cor de copii, am ajuns să cânt cu orchestră. Acum mă întorc să cânt cu chitara, mă întorc de unde am început.

Sunteţi unul dintre puţinii solişti care umplu Sala Palatului de fiecare dată. Cum reuşiţi?
Fiecare artist are publicul pe care-l merită. Nu mă interesează publicul care bea bere şi care mănâncă mici pe la Festivalurile Berii. Acolo merg artiştii de „succes“ care cântă în fiecare an aceleaşi zece melodii, de genul „N-am dansat decât o vară“. Eu nu pot să fac asta. Eu desfăşor programe culturale pe scenă. Nu mă interesează să-mi etalez chiloţi Botezatu pe la reuniuni mondene. Nu am timp de pierdut. Nu vreau să apar în tabloide. Încerc să rămân un om normal în societatea asta bolnavă.

Tudor Gheorghe, actor: ” Eu n-am plecat niciodată din teatru, am făcut roluri importante şi, cântând, am rămas oricum pe scenă. ”

 CREDINŢĂ

Onoarea e mai presus de orice

Ecranizarea cu acelaşi nume a fost realizată, în 1972, de regizorul Arthur Hiller, care i-a distribuit pe Sophia Loren şi Peter O’Toole în rolurile principale. În secolul al-XVI-lea, Cervantes, poet şi actor, este arestat de Inchiziţia spaniolă şi acuzat de ofensă. O bandă de hoţi din închisoare pune la cale jefuirea poetului, dar Cervantes speră să salveze un manuscris foarte preţios. Manuscrisul spune povestea cavalerului Don Quijote, cel pentru care onoarea şi iubirea pentru Dulcineea sunt mai presus de orice. Din distribuţia spectacolului de la Craiova fac parte Valentin Mihali (Sancho Panza), Angel Rababoc (Padre), Adrian Andone (Hangiul), Nataşa Raab (Jupâneasa), Monica Ardelianu (Dulcineea) şi Diana Ţugui (Antonia). Cât despre „Taina cuvintelor“, artistul spune că fiecare poem are o anume muzicalitate interioară, iar fiecare om degustător de muzică şi poezie o aude. „Eu sunt un amplificator foarte bun al unei muzici interioare. Mi-a dat Dumnezeu acest har de a o putea exprima, iar eu comunic numai ce aud. Poezia care nu e muzicală nu există“, spune Tudor Gheorghe.


CRAIOVA. Spectacolul are premiera pe 1 noiembrie, la Teatrul Naţional