Administrația de la Washington acuză Bruxelles-ul că trage de timp la negocieri, tergiversând aplicarea acordului la care Donald Trump a ajuns pe 25 iulie cu Jean-Claude Juncker.
Vizita lui Jean-Claude Juncker la Casa Albă, pe 25 iulie, părea să fi pus capăt războiului comercial dintre Statele Unite și Uniunea Europeană. „Când am fost invitat de către Președinte la Casa Albă, am avut un singur gând: să ajungem la un acord. Și astăzi am ajuns la un acord.” Donald Trump, la rândul lui, conchidea: „Este o zi foarte importantă pentru comerțul liber și corect. O zi foarte mare, întradevăr.”
Optimismul de atunci s-a spulberat, iar acordul de acum trei luni pare pe ducă. Washingtonul acuză Bruxelles-ul că tărăgănează aplicarea înțelegerilor și amenință din nou cu aplicarea de taxe vamale pe importurile de mașini din spațiul UE.
Secretarul american al Comerțului, Wilbur Ross, care s-a aflat la Bruxelles marți și miercuri, s-a arătat vizibil iritat de lipsa de progres în negocieri după întâlnirea cu șefa Comerțului UE, Cecilia Malmström.
„Avem nevoie de progrese palpabile. Răbdarea președintelui are și ea limite”, a declarat Ross amenințător, după ce Malmström calificase întâlnirea cu omologul său american drept „o trecere în revistă generală. Nu am început încă să negociem”. Ea a adăugat că Bruxelles-ul a cerut în mai multe rânduri partenerilor americani să demareze „un exercițiu de evaluare privind un acord limitat axat pe taxele vamale la produsele industriale. Până în prezent, Statele Unite nu au arătat mare interes, așa că mingea este în terenul lor”.
„Este foarte descurajator”, a comentat Ross declarația comisarului european. „Se deduce că Statele Unite ar fi cele care tergiversează lucrurile. Este pur și simplu neadevărat.”
Ambasadorul SUA la Bruxelles, Gordon Sondland, s-a arătat și el la fel de iritat de afirmațiile Comisiei Europene că agricultura nu ar face parte din înțelegere. „În mod categoric, agricultura a fost discutată pe 25 iulie ca un domeniu (al acordului – n.r.) și președintele se așteaptă ca aceasta să facă parte din negocierile finale.”
Într-adevăr, la sfârșitul întâlnirii cu Juncker, Donald Trump a vorbit presei în mod clar despre agricultură ca parte a acordului și de faptul că UE s-a angajat să importe soia din SUA. Președintele Comisiei Europene, care se afla alături de el, nu a avut nimic de obiectat.
În urma discuțiilor Trump – Juncker din 25 iulie, Washingtonul a acceptat să suspende taxele la importurile de oțel și de aluminiu și să se abțină de la instituirea de taxe la importurile pe mașini. Wilbur Ross a avertizat-o pe Cecilia Malmström că taxele sunt suspendate doar „atâta vreme cât discuțiile evoluează mulțumitor”.
Întrebat dacă e pregătit să instituie taxe pe importurile de mașini europene, Ross a lăsat să se înțeleagă că Statele Unite sunt gata să lovească: „Studiul va fi gata când va fi necesar, iar eu sunt pregătit să o fac chiar azi.”
Taxele UE, de 10 ori mai mari decât taxele SUA
În prezent, Uniunea Europeană percepe taxe vamale de 25% la importurile de automobile din Statele Unite, în vreme ce taxele americane pe importurile de mașini europene sunt de numai 2,5%.
Potrivit informațiilor vehiculate la Washington, administrația Trump ar intenționa să mărească aceste taxe la același nivel cu cele percepute de UE, adică 25%. O majorare a taxelor la importurile de mașini europene ar afecta în primul rând Germania, principala exportatoare de automobile din UE în Statele Unite. Compania BMW este cel mai mare exportator de mașini în Statele Unite: 371.284 de vehicule în 2017.
BMW, Daimler și Volkswagen au uzine de asamblare în Statele Unite, dar taxele s-ar aplica și la piese, nu doar la mașinile întregi.
„Nu mai vreau să văd nici un Mercedes pe Fifth Avenue”
În luna mai 2018, revista germană Wirstschafts Woche, citând mai mulți diplomați americani și europeni, a scris că Donald Trump i-ar fi mărturisit lui Emmanuel Macron, cu ocazia vizitei acestuia la Washington, în aprilie, că vrea să scoată compania Mercedes de pe piața americană: „Nu mai vreau să văd nici un Mercedes Benz circulând pe Fifth Avenue”. Casa Albă a refuzat să comenteze această informație, preluată de toată presa americană.
Producătorii germani controlează 90% din piața mașinilor de lux din Statele Unite. BMW este și proprietarul Rolls-Royce, iar Daimler (fabricantul Mercedes) este și proprietarul Bentley, Bugatti, Porsche și Audi.