Trenul, mai scump decât avionul până la Paris

Trenul, mai scump decât avionul până la Paris

Românii reclamă faptul că în urma scumpirilor pe CFR, biletele au ajuns să coste mai mult decât călătoriile cu avionul: "Ni se cer sume imense".

Românul obişnuit să călătorească cu trenul a ajuns să plătească pe un bilet mai mult decât pentru o cursă cu avionul low-cost până la Budapesta, Paris sau Roma. Spre exemplu, o călătorie de 13 ore cu trenul de la Constanţa la Timişoara costă peste 132 de lei. În schimb, o cursă low-cost Bucureşti-Paris costă 129 de lei. Asta după ce, de la mijlocul lunii august, CFR Călători a decis să majoreze preţul unei călătorii pe calea ferată cu 18%.

"La raportul preţ per km, trenul a devenit un lux"

"Am mers, marţi, cu trenul accelerat, între Galaţi şi Bucureşti. Am plătit 80 de lei pe un bilet. Mi se pare o sumă imensă pentru România. Înainte un bilet era de 55 de lei, mă aşteptam să plătesc ceva la 60 de lei, însă nu credeam că mă va costa 80 de lei. La raportul preţ per kilometru, un drum cu trenul a devenit un lux, faţă de o cursă cu avionul", ni s-a plâns Nicoleta Lupu.

În urma majorării de tarif, preţul unor călătorii pe calea ferată între colţurile ţării a ajuns să depăşească 100 de lei. Spre exemplu, de la Iaşi la Timişoara un bilet costă - 95 de lei (tren accelerat, timp 16-17 ore, 691 km), Constanţa-Timişoara - 130 de lei (accelerat, 13 ore, 758 km), Suceava- Constanţa - 80 de lei (accelerat, 9.30 ore), Galaţi-Timişoara (intercity 130 de lei), Constanţa - Suceava 80 de lei, accelerat.

În schimb, o cursă low-cost între Băneasa şi Paris (Beauvais) cu avionul poate costa şi 129 de lei dacă este rezervată cu minim 2-3 săptămâni înainte. Durata cursei este de doar patru ore, timp în care se străbat 2.300 de km. Este adevărat că sunt bilete şi la peste 400 de lei, însă sunt şi la 79 de lei, în cadrul unor promoţii ale companiei.

Potrivit CFR Călători, majorarea tarifelor face parte din "strategia de redresare şi echilibrare a situaţiei financiare a companiei şi are ca principală cauză creşterile de preţuri la diferite materiale cu pondere mare în activitatea de transport feroviar: combustibil, energie, piese".

ÎN VESTUL EUROPEI

Calea ferată, cel mai ieftin mijloc de transport

Transportul feroviar e apreciat în statele din Vestul Europei pentru că e ieftin şi rapid.

"În Germania se fac multe investiţii în calea ferată, la noi nu se întâmplă nimic. În Europa, calea ferată e considerat cel mai ieftin mijloc de transport şi din acest motiv e o prioritate", ne-a explicat Viorel Istrate, lider de sindicat în cadrul SNCFR.

Condiţiile şi preţurile mereu în creştere au făcut ca numărul călătorilor transportaţi de CFR în 2010 să fie de 58 milioane, cu trei milioane în scădere faţă de 2009, şi cu aproape 12 milioane persoane transportate mai puţin faţă de 2008. Citiţi şi:

  • CFR, cele mai scumpe căi ferate din regiune
  • Scumpirea biletelor CFR stopează pierderile, dar ar putea alunga clienţii

Ne puteți urmări și pe Google News