SCANDAL. „În loc să dea un vot negativ, în interesul României, el s-a abținut”. Ce ministru este luat în colimator
- Andrei Pospai
- 11 ianuarie 2019, 13:04
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) spune că protestele de la Bruxelles nu rezolvă cu nimic situația transporturilor rutiere de la noi din țară. Mai mult, ministrul Lucian Șova este acuzat că s-a abținut atunci când a votat noul pachet de legi de mobilitate, deși transportatorii i-au cerut, în mod expres, să dea un vot negativ.
Aproximativ 300 de transportatori din România, Polonia și Bulgaria au protestat, joi, în fața Parlamentului European față de Pachetul de Mobilitate 1. Transportatorii spun, însă, că lucrurile nu s-au schimbat cu nimic.
“Ministrul Lucian Șova a avut agenda lui proprie, pe toată durata mandatului, iar atunci când a trebuit să dea un vot pe pachetul de mobilitate, în loc să dea un vot negativ, în interesul României, el s-a abținut de la vot, deși transportatorii i-au cerut, în mod expres, să dea un vot negativ. Protestul de la Bruxelles, din aceste zile, nu va rezolva nimic. Transportatorii români vor fi obligați să respecte noile reguli, care vor crește foarte mult costurile, fiind introduse multe cheltuieli în plus pentru cazarea și orele de odihnă suplimentare ale șoferilor. La noi durează până la 12 ore să te întorci cu un camion, de la graniță. Polonezii, care au votat pentru aceste modificări, sunt mult mai aproape de granițele vestice, deci le convine. În toți acești ani, toți reprezentanții României la Bruxelles au negociat în defavoarea noastră, iar la alegeri vin, de fiecare dată să spună că îi interesează problemele noastre. Le transmitem politicienilor să nu aibă impresia că-i vom mai vota, dacă nu fac ceva concret pentru a sprijini acest sector economic. Le oferim noi consiliere sau chiar „meditații”, dacă nu are cine să-i ajute să înțeleagă ce au de făcut”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Parcul auto din România are peste 500.000 de utilaje, pentru transport de persoane, marfă, taxi, curierat etc. Sectorul Transporturi rutiere aduce bugetului de stat circa 7% din PIB, anual. Cei de la COTAR susțin că România pierde anual echivalentul a 7% din PIB prin menținerea transporturilor rutiere ilegale, pe care politicienii nu le-au eliminat, deși toți transportatorii rutieri autorizați au cerut, în ultimii ani, modificări legislative care să-i protejeze de concurența nelioală pe care o fac „pirații”.
Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe data de 31 mai 2017 şi cuprinde propuneri importante de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor rutiere
Una dintre regulile ce urmează a fi aplicate se referă la regulile detaşării la transporturile rutiere internaţionale, cu exceptarea tranzitului şi a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre ţara de destinaţie şi în drumul de întoarcere, se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcţii, fără a se încadra în regimul de detaşare, sau zero la plecare şi până la două (operaţiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operaţiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detaşare integrală se aplică începând cu prima zi a operaţiunii. De asemenea, se are în vedere restricţionarea cabotajului prin introducerea unei perioade de „răcire' (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operaţiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeaşi ţară cu acelaşi autovehicul.