Tramvaiele Imperio se răresc în București. Ultimul, scos din traseu din cauza unui grav accident de circulație

Tramvaiele Imperio se răresc în București. Ultimul, scos din traseu din cauza unui grav accident de circulațieSursa foto: Captură video

Au costat aproape 1,1 miliarde de lei, iar acum încep să fie trase pe dreapta. Este vorba despre noua flotă de tramvaie Imperio, cumpărată de Primăria Capitalei în 2021 și pusă la dispoziția STB. Din cele 100 de tramvaie - care nu au împlinit încă 2 ani - astăzi circulă doar 83. Vehiculele au început să se strice din cauza șinelor proaste sau sunt retrase din cauza accidentelor de circulație. Ultimul tramvai Imperio a fost retras, sâmbătă, din cauza unui grav accident de circulație.

Tramvai lovit de o basculantă: un rănit și trafic blocat pe bulevardul Timișoara

Societatea de Transport București informează că, sâmbătă dimineață, în jurul orei 8:40, un tramvai al liniei 25, aparținând Depoului Militari, a fost implicat într-o coliziune cu o autobasculantă pe Bd. Timișoara, în apropierea intersecției cu Bd. G-ral Paul Teodorescu, pe sensul către Depoul Militari.

Din primele verificări, se pare că șoferul autobasculantei nu s-a asigurat corespunzător la efectuarea virajului la stânga, ceea ce a dus la impactul cu tramvaiul. În urma accidentului, un călător aflat în salonul vagonului a suferit răni ușoare. Serviciul de urgență 112 a fost alertat imediat, iar echipajele de intervenție s-au deplasat la fața locului. În urma acestui incident, circulația tramvaielor liniilor 1, 10, 11 și 25 este blocată temporar în zonă.

Tramvaie noi pe șine vechi

Primele tramvaie Imperio au ajuns în București în decembrie 2022, iar tramvaiul Imperio cu numărul 100 a ajuns în octombrie 2024.

În doar doi ani de activitate, multe dintre tramvaiele Imperio au început să se strice din cauza șinelor vechi. Cele mai multe defecțiuni s-au înregistrat pe liniile 1, 10, 21, 32 și 25.

Desele accidente de circulație reprezintă o altă cauză pentru retragerea tramvaielor noi din traseu. Cele mai frecvente accidente se produc din cauza participanților la trafic, care circulă pe liniile de tramvai. Liniile cele mai vulnerabile sunt 1, 10, 21, 25, 32 și 41, potrivit reprezentanților STB.

Din aceste cauze, astăzi circulă doar puțin peste 80 de tramvaie Imperio, în loc de 100.

Imperio s-a scumpit din mers

Licitația pentru achiziția tramvaielor Imperio a fost atribuită, în anul 2021, pentru suma de 840 milioane lei. Doar 2 ani mai târziu, prețul noilor tramvaie Imperio livrate de Astra Vagoane la București a fost ajustat la peste un miliard de lei. Consiliul General al Municipiului București a adoptat un proiect de hotărâre în acest sens.

Istoric: În luna mai 2021, Primăria Municipiului București a încheiat un contract pentru furnizarea a 100 de tramvaie Imperio cu asocierea Astra Vagoane Călători SA (lider) – CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd. (asociat), în valoare de 840.882.207 lei (fără TVA).

În luna iulie 2021 s-a încheiat un act adițional, iar prețul acestui contract a crescut de la 840.882.207 de lei la 881.496.817 de lei. Motivul: evoluția indicelui statistic național, susținut de instrucțiunile furnizate de președintele ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice)

În 0ctombrie 2023, avocații Astra Vagoane au invocat respectarea prevederilor OUG 64/2022 de către Primăria București. Prin această ordonanță de urgență se reglementează ajustarea devizelor generale de investiții în cadrul contractelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile. Furnizorul a obținut o ajustare de 161.619.403 de lei, fără TVA.

Valoarea contractului a ajuns, astfel, de la 840.882.207, la 1.043.116.221 de lei (fără TVA).