Oficialii francezi spun că o liniște de mormânt s-a lăsat în cabină cu jumătate de oră înaintea tragediei. Deși în cădere liberă, piloții nu au emis niciun semnal de urgență.
Compania aeriană Germanwings a dat ieri, publicității toate informațiile legate de pasagerii de la bordul aeronavei Airbus A320 prăbușită marți în Alpii francezi.
După ce au fost informate autoritățile țărilor de origine, așa cum prevede procedura, operatorul a anunțat că printre cei 144 de pasageri erau 73 de germani, 35 de spanioli, cel puțin trei britanici, doi americani, doi australieni, trei kazahi, doi argentinieni, trei mexicani, doi japonezi, doi iranieni, doi venezueleni, un turc, un danez, un olandez, un israelian, un columbian și un belgian.
În România, MAE a confirmat ieri din nou că niciun român nu se afla printre pasagerii aeronavei, dar verificările continuă.
FOTO: Autoritățile franceze au mobilizat sute de jandarmi, polițiști și militari în operațiunile de căutare a epavei și de recuperare a rămășițelor pasagerilor
Ipoteze deschise
O operaţiune vastă şi periculoasă de căutare a fost reluată ieri pentru recuperarea într-o zonă montană greu accesibilă a rămăşiţelor pământeşti ale celor 150 de victime ale accidentului avionului Airbus A320, care s-a prăbuşit într-o zonă montană inaccesibilă din cauze încă necunoscute.
Anchetatorii, care au recuperat o primă cutie neagră conținând discuțiile din cabina piloților, sunt în căutarea celei de-a doua cutii negre a aparatului cu datele de zbor ale aeronavei. „Ipoteza teroristă nu este o pistă privilegiată”, a declarat ieri ministrul francez de Interne, Bernard Cazeneuve. „Toate ipotezele trebuie însă analizate îndeaproape, atâta timp cât ancheta nu a ajuns la o concluzie”, a adăugat el.
Momentul-cheie
Până în acest moment, experții susțin că ipoteza unei explozii în aer iese din calcul. Mai mult, în cazul în care motoarele avionului s-ar fi oprit, ceea ce ar putea explica picajul în care a intrat aeronava, aparatul ar fi putut glisa pe o distanță considerabilă și pilotul ar fi putut evita coliziunea cu muntele. Câteva detalii încep, totuși, să iasă la iveală pe măsură ce investigația avansează. Segolene Royal, ministru francez al Energiei și Mediului, a dezvăluit, potrivit ziarului britanic The Guardian, că piloții nu au mai comunicat cu turnul de control după ora 10.31, avionul prăbușinduse în jurul orei 11.
În consecință, susține oficialul francez, ce s-a întâmplat în jurul orei 10.31 poate fi răspunsul la întrebarea de ce s-a prăbușit aeronava Airbus A320. O întrebare care îi frământă pe anchetatori este de ce piloții nu au emis niciun semnal de urgență de-a lungul celor aproape zece minute cât timp avionul pierdea altitudine rapid. La 2.000 de metri avionul a dispărut de pe radare. Un singur martor ocular a descris avionul ca zburând foarte jos înainte de impactul cu muntele.
Merkel, Hollande și Rajoy, omagiu comun
Preşedintele francez François Hollande, cancelarul german Angela Merkel şi şeful guvernului spaniol Mariano Rajoy s-au întâlnit ieri la Seyne-les-Alpes, o localitate din Alpii francezi, în apropiere de locul unde s-a prăbuşit avionul Airbus de tip A320 aparţinând companiei germane Germanwings, transmite AFP. Hollande şi Merkel au sosit cu elicopterul, în timp ce Rajoy a ajuns cu maşina. Cei trei lideri au adus împreună un omagiu celor 150 de victime ale catastrofei, încheindu-și deplasarea în sud-estul Franției cu o conferință de presă comună.
FOTO: Merkel, Hollande și Rajoy
Poveștile pasagerilor care au pierit în munți
Sute de oameni au fost mobilizați pentru căutarea și recuperarea trupurilor pasagerilor. Rudele victimelor identificate deja și membri ai comunităților din care făceau parte le-au adus ieri un ultim omagiu.
Sprijin pentru familiile victimelor
Un sat pitoresc din munți, Seyneles- Alpes, cu 1.500 de locuitori, a fost transformat într-un centru provizoriu al operațiunilor, în timp ce personalul de sprijin se pregătea să primească primele rude ale victimelor sosite la fața locului. Multe familii au ales să zboare la Marsilia, în noaptea de marți spre miercuri, și să ia apoi autocarul, pentru a fi cât mai aproape de locul dezastrului, așteptând să fie găsite rămășițele pământești ale celor dragi.
Un pompier pensionat, voluntar la sediul operațiunilor, Maurice Borel, s-a declarat întristat de tragedie și a declarat că va fi foarte greu, cu siguranță, pentru echipajele de urgență să găsească victimele. „Îmi pare tare rău pentru toți. Nu s-a întâmplat niciodată așa ceva aici, până acum”, a adăugat el. Între pasageri s-a numărat și Marina Bandrés López- Belio, de 37 de ani, din Spania, care se afla la bord împreună cu bebelușul ei de șapte luni. Surse apropiate familiei au spus că femeia trăia în Manchester, dar a călătorit la Zaragoza pentru înmormântarea unei rude.
Orășel în doliu
Alte nume dezvăluite de presa spaniolă îi includ pe: Carles Milla Masanas, tatăl unui băiat de doi ani; Joseph Sabaté Casellas, un director al firmei de îmbrăcăminte Esprit, care aștepta venirea pe lume a celui de-al patrulea copil al său și Enric Guiot, care călătorea pe această rută săptămânal, pentru afaceri. Orășelul Bonrepòs i Mirambell, de lângă Valencia, a declarat două zile de doliu, în memoria lui Pilar Vicente Sebastián, o profesoară care a predat la școala locală 25 de ani. Femeia mergea în vizită la cei doi copii ai săi, studenți în Dusseldorf.
Printre victime s-au aflat și soliștii Operei din Barcelona, Gran Teatre del Liceu, Oleg Bryjak și Maria Radner, alături de soțul și copilul ei.
„Greu de explicat”
Avionul Airbus A320 al companiei Germanwings era din punct de vedere tehnic „ireproșabil”. Cel puțin așa susține patronul grupului Lufthansa, Carsten Spohr. El a calificat accidentul ca fiind „inexplicabil”, pentru că avionul funcționa perfect, iar cei doi piloți erau experimentați. Lufthansa a anunțat că va prelua o parte dintre cursele filialei sale low-cost Germanwings, care și-a anulat mai multe zboruri, după accident. Compania Germanwings a anulat circa 30 de curse, în condițiile în care echipajele unor avioane au refuzat „din motive personale” să efectueze cursele.