Aeroporturile rămân deschise

Chiar dacă un nou nor de cenuşă vulcanică, aflat în apropierea României, pune autorităţile în alertă, aeroporturile nu se închid, a anunţat în această dimineaţă ministrul Transporturilor Radu Berceanu.

"Nu oprim zborurile. Nu avem niciun motiv", spune Berceanu. La prânz a venit şi confirmarea de la secretarul de stat în ministerul transporturilor, Marin Anton: "Zburăm azi, mâine şi toată săptămână. Codul roşu există, dar trebuie interpretat. Autorităţile văd, specialiştii analizează şi iau măsuri corespunzătoare în funcţie de ţară", a spus oficialul. Chiar şi aşa mai sunt companii aeriene care şi-au anulat unele zboruri. Populaţia nu va fi afectată de formaţiunile noroase

Aseară oficiali din Ministerul Mediului şi Pădurilor au anunţat că România poate intra din nou sub incidenţa codului roşu pentru aviaţie. „Din ultimele date rezultă că, începând cu data de 21 aprilie, ora 9.00, România poate intra din nou sub incidenţa codului roşu pentru aviaţie”, se arată într- un comunicat al instituţiei.

Specialiştii au adăugat că, având în vedere curenţii de aer şi traiectoriile acestora la altitudini mai mici de 2.000 de metri, în următoarele 24 de ore „este exclusă posibilitatea depăşirii concentraţiilor maxim admise de substanţe poluante pe teritoriul României”.

Secretarul de stat în Ministerul Mediului Ioan Mircea Cotoşman a declarat ieri că nu au existat depăşiri ale valorilor limită pentru posibilii agenţi poluanţi. „Putem spune că trecerea norului de cenuşă vulcanică pe deasupra României nu a afectat calitatea aerului”, a spus el, precizând că a fost analizată şi calitatea apei de ploaie căzută în ultimele ore în România. Rezultatele preliminare au arătat că nu a existat fenomenul de ploaie acidă.

Peste 100 de curse aeriene au fost ieri anulate din mai multe aeroporturi din ţară, din cauza interdicţiilor din alte state precum Marea Britanie şi Franţa.

CER UNIC EUROPEAN

Lecţiile vulcanului Eyjafjallajokull pentru UE

Jumătate din cele 28.000 de zboruri zilnice au decolat ieri de pe aeroporturile europene, după cinci zile în care norul de cenuşă degajat de vulcanul Eyjafjallajokull a închis spaţiul aerian, scrie AFP.

Pentru pasageri, veştile de aseară erau şi bune, şi rele. Pe de-o parte, un nou nor de cenuşă a obligat ţările nordice să prelungească restricţiile de zbor. Pe de altă parte, experţii au asigurat că vulcanul aruncă mai puţină cenuşă în atmosferă. Organizaţia Meteorologică Mondială a dat noi speranţe, anunţând că, la sfârşitul săptămânii, vântul va împinge norul spre zona arctică.

Un cer european unic

Cele cinci zile de haos au provocat pierderi companiilor aeriene, iar Asociaţia Internaţională pentru Transport Aerian a criticat UE pentru indecizie şi pentru organizarea tardivă a unei videoconferinţe a miniştrilor transporturilor.

Oficialii UE, inclusiv comisarul pentru Transport, Siim Kallas, au fost nevoiţi să se apere, insistând că nu au dictat restricţii de zbor pentru simplul fapt că nu au autoritate. Chiar asta e problema, au indicat criticii, observând că UE nu are un mecanism pentru rezolvarea problemelor de trafic aerian.

În prezent, spaţiul aerian european nu este coordonat de UE, ci de agenţia interguvernamentală Eurocontrol. Decizia închiderii spaţiului aerian naţional aparţine fiecărui guvern în parte. Un „cer unic european” ar institui un control centralizat al traficului din Europa şi ar permite decizii mai eficiente în cazuri extreme, au indicat, ieri, mai mulţi europarlamentari şi oficiali ai Comisiei Europene.

Proiectul „cerului unic european” are un cadru legislativ adoptat în 2009, dar avansează încet şi se loveşte de reticenţa statelor membre, ce se tem că îşi pierd suveranitatea. Eyjafjallajokull ar putea grăbi lucrurile.

Calea ferată, redescoperită

Nu e singura lecţie învăţată de oficialii UE. Într-o sesiune încinsă, la Strasbourg, europarlamentarii au avertizat ieri că UE are nevoie de o reţea extinsă de cale ferată de mare viteză.

Situaţia actuală e „sumbră”, a apreciat eurodeputatul Hannes Swoboda, care a călătorit cu trenul în ultimele zile şi s-a lovit de problemele de pe calea ferată - coridoare blocate de oameni fără locuri sau toalete nefuncţionale.

Mai multe state plănuiesc o extindere a căii ferate de mare viteză în următorii ani. Proiectele vizează însă doar vestul UE, în ţări precum Franţa, Marea Britanie, Spania şi Italia.