Odată cu pandemia și cu schimbarea modului de predare în școli, un număr îngrijorător de preșcolari și elevi din clasele primare se confruntă cu probleme de vorbire, o consecință neașteptată a izolării și a educației online.
Prin urmare, în această perioadă importantă pentru dezvoltarea limbajului și a comportamentului, mulți copii au experimentat o limitare a interacțiunii sociale esențiale. Cei mai mulți au fost limitați la comunicarea cu părinții și utilizarea dispozitivelor digitale drept surse principale de companie.
Tot mai mulți elevi din România, cu probleme de vorbire
În județul Bihor, numărul acestora este extrem de ridicat. Csilla Simo-Ritter, un logoped cu experiență din județ, evidențiază importanța intervenției timpurii în corectarea acestor probleme de vorbire, chiar începând cu vârsta de cinci ani.
Csilla Simo-Ritter subliniază conexiunea strânsă dintre dezvoltarea abilităților motorii și cea lingvistică, evidențiind efectele negative ale izolării asupra ambelor aspecte.
În total, cei 20 de logopezi școlari din Bihor oferă terapie în prezent pentru 1.512 copii, un număr mai mare decât în orice alt moment anterior pandemiei.
„Au ajuns în clasele primare copiii care în anii de grădiniță au prins restricțiile cauzate de pandemie, iar părinții nu au reușit să suplinească lipsa activităților”, zice spune aceasta.
De asemenea, și izolarea și-a pus accentul pe problemele de vorbire ale micuților.
„Limbajul și dezvoltarea merg mână-n mână. Copilul închis în casă, care nu se dă în leagăn sau nu se cațără, nu își dezvoltă motricitatea fină, care dezvoltă legăturile neuronale”, explică logopeda.
Copilul va avea probleme și mai mari în școală
Dificultățile de vorbire devin semnificative odată ce copilul începe școala, deoarece pot afecta procesul său de învățare.
„Un copil nu poate analiza cuvântul «câine», pentru că îl pronunță «tâine», așa că îi este greu să-l citească și să-l scrie.
Trebuie să depună un efort suplimentar și va fi concentrat pe citirea propriu-zisă, fără să perceapă informația, și așa apar analfabeții funcțional”, a explicat Cristina Avrigeanu, directoarea CJRAE Bihor.
Astfel, un copil cu probleme de vorbire se va simți descurajat să învețe și tocmai de aceea e nevoie să înceapă terapia cât mai repede.
Experții în vorbire recurg de cele mai multe ori la învățarea prin joacă, o metodă benefică pentru cei mici să-și rezolve problemele cât mai repede și să lucreze cu ele, potrivit ebihoreanul.ro.