A fost publicat clasamentul anual QS World University Rankings pentru anul 2024 - iar Europa și-a adjudecat jumătate din primele 10 locuri în top 10.
Evaluarea anuală - aflată la cea de-a 20-a ediție - se bazează pe analiza a 17,5 milioane de lucrări academice și pe opiniile de specialitate a peste 240.000 de cadre didactice universitare și angajatori din întreaga lume.
Europa a revendicat cinci din primele 10 poziții, în timp ce universitățile anglofone domină eșaloanele superioare ale clasamentului, cu scoruri perfecte în categorii precum reputația academică, reputația angajatorilor și raportul dintre cadre didactice și studenți.
Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) din Cambridge, Statele Unite, și-a asigurat prima poziție, cu un scor general impecabil de 100, pentru al 12-lea an consecutiv.
Universitatea Cambridge din Marea Britanie urmează îndeaproape, ocupând locul al doilea cu 99,2 puncte, în timp ce rivalul local, Universitatea Oxford, a obținut locul al treilea cu 98,9 puncte.
Universitatea Harvard a ocupat locul al patrulea cu un scor de 98,3, iar Universitatea Stanford s-a clasat pe locul al cincilea cu 98,1 puncte.
Topul celor mai bune universități din lume
În Europa, cele mai bune 10 universități pentru 2024 sunt: Universitatea din Cambridge (99,2), care a ocupat locul al doilea la nivel mondial; Universitatea din Oxford (98,9), locul al treilea la nivel mondial; Imperial College of London (97,8), care a ocupat locul al șaselea la nivel mondial; ETH Zurich (93,9), locul al șaptelea la nivel global; și University College of London (92,4), care a ocupat locul al nouălea la nivel mondial.
Pe locul al șaselea pe continentul european se află Universitatea din Edinburgh, Marea Britanie (86,1), urmată de Universitatea PSL Paris, Franța (85,8), Universitatea din Manchester (82,2), École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), Elveția (80,4) și Universitatea Tehnică din München, Germania (80).
Cum se face punctajul
Punctajul general al prestigiosului clasament este obținut prin luarea în considerare a nouă parametri cruciali: reputația academică, reputația angajatorului, raportul dintre profesori și studenți, citările pe facultate, raportul dintre profesorii internaționali, raportul dintre studenții internaționali și, pentru prima dată în acest an, rețeaua internațională de cercetare a inclus și rezultatele în materie de ocupare a forței de muncă și durabilitatea.
Noii indicatori „reflectă schimbările din învățământul superior care au avut loc în ultimele două decenii, cum ar fi importanța tot mai mare a sustenabilității, a capacității de angajare și a colaborărilor în domeniul cercetării”, a declarat Quacquarelli Symonds, firma de analiză care a realizat acest clasament.
Învățământul superior a suferit schimbări semnificative în ultimele două decenii
„Una dintre primele schimbări pe care le-am observat [în ultimele decenii] a fost acest accent cu adevărat tot mai mare pe „angajabilitate” din partea studenților”, a declarat Dr. Andrew MacFarlane, managerul QS Rankings, adăugând că acest lucru i-a determinat să consolideze accentul pe „angajabilitate”.
„Studenții pleacă de la universitate cu datorii mai mari decât oricând, pe o piață globală a locurilor de muncă cu adevărat competitivă”, a spus el.
În timp ce clasamentul își sărbătorește cea de-a 20-a aniversare, o tendință de care sunt „extrem de mândri este incluziunea tot mai mare a clasamentelor noastre, care luminează distribuția globală a excelenței academice”.
Între 2018 și ediția din 2024, s-a înregistrat o creștere considerabilă a reprezentării universităților din Asia, America Latină, Orientul Mijlociu și Africa în clasamentul mondial al universităților. În 2018, aceste regiuni reprezentau 37% din clasament, iar în 2024, cifra a crescut la 46%.
China, în special, a înregistrat o creștere marcantă în clasament, determinată de eforturile de cercetare, a precizat MacFarlane.
„Sunt cel mai mare producător de cercetare din lume, dar din ce în ce mai mult și cercetări foarte citate”, a declarat el pentru Euronews Next, ceea ce înseamnă că posibila calitate a cercetărilor care se fac în China i-a „tras cu adevărat” în sus pe scara clasamentului.
SUA și Marea Britanie au înregistrat un ușor declin
Între timp, Statele Unite și Regatul Unit, care în mod tradițional au avut performanțe solide, au înregistrat un ușor declin în clasament, dar scăderea nu înseamnă neapărat că se înrăutățesc. Este, de asemenea, un indicator al faptului că alte instituții din întreaga lume se îmbunătățesc și reduc decalajul, spune MacFarlane.
„Deci, știți, cel mai rapid alergător este în continuare cel mai rapid alergător, dar altcineva micșorează decalajul față de timpul lor”, a explicat el.
Universitățile din UE continuă să exceleze în ceea ce privește indicatorii de internaționalizare
La nivel global, universitățile europene continuă să exceleze în ceea ce privește angajamentul lor global, ceea ce este fundamental, spune MacFarlane, „pentru a sparge provocările lumii, va trebui să lucrați dincolo de granițe, să rezolvați provocările împreună și să fiți mai transparenți. Iar Europa este cea care deschide cu adevărat calea în acest sens”.
Instituțiile europene proeminente care și-au demonstrat forța în ceea ce privește colaborarea internațională în domeniul cercetării sunt Université PSL Paris (Universitatea Paris Sciences et Lettres) - care a ocupat locul al treilea la categoria „rețele internaționale de cercetare”, Sorbona (locul 4), KU Leuven și Universitatea Ghent din Belgia (locurile 6 și, respectiv, 8), precum și Université de Montpellier din Franța (locul 9).
„Așadar, s-ar putea să vedeți acest tip de dominație în creștere a volumului de cercetare în Asia de Est în ceea ce privește cercetarea colaborativă și angajamentul internațional”, a remarcat McFarlane, „[dar] Europa [strălucește] absolut mult mai mult în acest caz”. Sursa: euronews.com