Rețelele sociale, blogurile, mailul, filmele, jocu rile sau videoclipurile atrag tot mai mulți români în online. Și publicitatea a crescut substanțial în mediul virtual, iar mai multe vedete consacrate au renunțat la TV și și-au făcut afaceri bănoase din aparițiile pe propriile site- uri. Printre acestea, Adelina Pestrițu și Laura Cosoi. Pe lângă tineri, captivat de online este targetul comercial, adică telespectatorii între 18 și 49 de ani, cel mai vânat de publicitari. Ce îi mai rămâne televiziunii? Cifrele arată că nu sunt motive de îngrijoare. Migrarea interesului se vede în audiențe, dar indicele de consum TV arată că aproape jumătate din populația României (48%) își petrece între două și trei ore pe zi în fața televizorului. Specialiștii sunt însă conștienți de modificările ce se vor petrece în timp și estimează că în 15 ani televiziunea clasică se va schimba.

Cultura nu prinde

O postare inspirată pe Facebook sau un videoclip simpatic poate aduce o audiența mai mare decât o emisiune în prime time. Cu toate acestea, cultura nu pare săși găsească locul pe internet. Cezar Paul Bădescu, realizatorul emisiunii „Cartea cea de toate zilele”, ce a fost pe TVR2, spune că mulți l-au sfătuit să facă emisiune în online, așa cum a procedat și Dan C. Mihăilescu, după ce i-au închis emisiunea de la Pro TV. „Desigur, onlineul e o soluție. Dar… la Pro TV, emisiunea lui Dan C. Mihăilescu avea o audiență medie de 400.000 de telespectatori pe minut, la nivelul întregii țări. Primul video online avea 18.743 de vizionări, al doilea, 4.958 de vizionări, al treilea la 3.429 de vizionări și tot așa, audiența lui a scăzut dramatic, astfel încât prezentările lui Dan C. Mihăilescu au ajuns să aibă astăzi în jur de 100 de vizionări”, spune el.

Vloggerii nu sunt perfecți

Vlogging-ul prinde și la noi, iar tinerii români care se filmează și urcă videoclipurile pe YouTube au sute de mii de abonați. Fie că vorbesc despre viața de zi cu zi, despre jocuri sau fac videoclipuri amunzante, vloggerii au cucerit tinerii și adolescenții. Mikey H (foto), Bianca Adam (aka Tequila) sau Zmenta Mihai sunt printre cele mai cunoscute nume și au sute de mii de abonați. „Una din diferenţele dintre internet şi TV este că pe internet nu trebuie să ai neapărat o dicţie perfectă, o prezenţă perfectă, un body language perfect, nu trebuie să fii țiplă, să nu ai greșeli, este acceptată latura umană pe care oamenii vor să o vadă”, spunea Mikey H într-un interviu.



Toni Grecu face glume online

Grecu (foto) și colegii săi au dispărut de ceva vreme din grila televiziunilor, iar umoristul a mărturisit că vor lansa în curând un show online. „Trăiesc chestia asta cu interes. A apărut un spațiu alternativ la televiziune, unde am voie să vorbesc fără să-mi spună nimeni «alo…, nu ai voie să vorbești despre asta». Zona de aici este liberă, uneori atât de liberă că te apucă groaza”, spune el. Despre proiect, Grecu dezvăluie că nu are legătură cu ce a fost la TV, are o altă abordare și e adaptat la online.„ Avem ajutor și de la formația Politehnică. Eu unul sunt destul de prieten cu tastatura, spune el râzând.



Site-ul este în perioada de probă, iar umoristul dezvăluie că a făcut tatonări și a constatat că divertismentul migrează masiv dinspre televiziune spre online. El crede că la TV va rămâne doar divertismentul sofisticat și producțiile mari. „Televiziunea este în pierdere, pentru că libertatea de mișcare este mult diminuată față de online. Schimbările se vor face în timp”.

Ce măsuri își iau televiziunile

Consumul TV este în continuare foarte ridicat în România, online-ul ocupă a două poziție, cu o dinamică spectaculoasă, în continuă creștere, prin urmare deloc de neglijat. Însă nu cred că acesta este un motiv de îngrijorare, ci mai degrabă o oportunitate de a dezvolta strategii noi, de a inova, de a descoperi căi eficiente de a ajunge la publicul tău. Desigur că în 15 ani sau poate chiar mai mult, putem asista la o migrare a publicului către online, generaţia nativă digital va deveni principalul consumator, prin urmare ponderea TVului va scădea treptat. Pentru TV, online- ul nu este o ameninţare în acest moment, cred că mai degrabă vorbim de 2 medii complementare, cu obiceiuri de consum şi categorii de public semnificativ diferite, care se completează reciproc, atât din perspectiva publicului, cât şi din cea a advertiser-ului. Atât pentru TV, cât şi pentru online conţinutul este cel care face legea. De exemplu, „Bravo, ai stil!”, care are o comunitate de fani omogenă – spectatorii urmăresc emisiunea pe TV şi sunt extrem de activi pe pagina de Instagram a emisiunii care a ajuns la 60.000 followeri într-un timp foarte scurt”, a explicat Cristina Sava, directorul comunicare şi marketing Kanal D.