Serviciile de telefonie mobilă s-au scumpit cu aproape 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut pentru cei care au venituri în moneda naţională, ca urmare a deprecierii leului în raport cu euro.
Dacă în primele zile din ianuarie 2008, când un euro valora 3,5971 lei, un abonament de 14 euro costa, fără TVA, circa 50 de lei, acum, când un euro valorează 4,2833 lei, acelaşi produs a ajuns să coste aproximativ 60 de lei. Dacă luăm şi cazul unui telefon mobil, care la liber ar costa circa 300 de euro, scumpirea provocată de deprecierea leului este şi mai evidentă. Pe 3 ianuarie 2008 terminalul costa 1.070 lei iar acum costă 1.280 lei.
Scumpirea produselor şi serviciilor telecom se reflectă negativ în veniturile operatorilor. Potrivit preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii (ANC), Liviu Nistoran, în ultimele două luni, veniturile medii ale operatorilor pe client au fost cu 6-7% mai reduse faţă de aceaşi perioadă a anului trecut, pe fondul scăderii consumului.
”Din discuţii cu operatorii am aflat că veniturile medii în euro pe cap de utilizator, în primele două luni ale anului, au scăzut cu 6-7%, la circa 50 de euro”, ne-a declarat Nistoran. OFERTĂ
Clienţii vechi sunt defavorizaţi
În condiţiile în care veniturile pe cap de utilizator scad, operatorii de telefonie mobilă nu au o politică clară prin care să le ofere beneficii în plus clienţilor vechi, care reprezintă grosul bazei de utilizatori. Deşi, în acest moment, în piaţă există oferte de produse şi servicii foarte atractive, acestea se adresează noilor clienţi.
Cei vechi, care reprezintă grosul bazei de utilizatori, trebuie fie să adauge la abonamente opţiuni noi, fie să încheie un al doilea abonament, fapt care se poate traduce în costuri suplimentare, nu în economii. În aceste condiţii, clienţii deja existenţi ajung să fie frustraţi de faptul că aceia care încheie în aceste zile un abonament similar ca beneficii cu al lor îl contractează la preţuri mult mai mici. „Utilizatorii care doresc să achiziţioneze un abonament Vodafone, precum şi clienţii existenţi, au la dispoziţie în această perioadă oferte promo ţionale care le dau posibilitatea să obţină beneficii importante la costuri reduse”, ne-au declarat oficialii Vodafone.
Clienţii vechi, transmite compania, pot reduce costurile prin intermediul programelor de loialitate. Ei acumulează puncte de loialitate în funcţie de valoarea facturii şi de vechimea în reţea, iar punctele pot fi utilizate pentru reduceri la telefoane, la abonamente şi extraopţiuni, la accesorii sau pentru a cumpăra minute gratuite de convorbiri naţionale. Cine vrea telefon performant plăteşte
În ceea ce priveşte preţurile terminalelor, care au devenit mai scumpe odată cu aprecierea euro pentru cei cu venituri în lei, reprezentanţii Vodafone ne-au spus că operatorul „are un portofoliu larg de telefoane pe care clienţii le pot procura cu zero euro sau la preţuri accesibile, odată cu semnarea sau reînnoirea unui contract”. Cu alte cuvinte, cine doreşte un telefon mai scump sau la liber trebuie să-şi asume cheltuielile.
Reprezentanţii Orange consideră că tarifele actuale sunt accesibile şi că pe termen lung vor scădea în continuare, aşa cum se întâmplă de câţiva ani. „Indiferent de situaţia conjuncturală a ultimelor câtorva luni, tendinţa de scădere a tarifelor se va manifesta şi în viitor, pe termen mediu şi lung, datorită com petiţiei puternice de pe piaţa telecom”, ne-a declarat Dorin Odiaţiu, Marketing Director la Orange România.