Noutatile de la Consumer Electronics Show din Las Vegas pornesc lupta pentru castigarea unui loc pe piata.
Noutatile prezentate saptamana aceasta la Consumer Electronics Show din Las Vegas si la MacWorld au produs valuri de admiratie, insa cel mai important test abia urmeaza. Este vorba despre primele impresii produse clientilor si lupta pentru castigarea unui loc pe piata. Acesta este si cel mai greu test.
Cea mai mare batalie
Apple a surprins lumea cu telefonul prezentat de Steve Jobs, presedintele companiei, in cadrul evenimentului MacWorld de la San Francisco. Actiunile companiei au crescut la un nou maxim istoric, iar cele ale concurentei au inregistrat un recul puternic. Intrebarea care se pune este daca piata a reactionat corect in acest caz.
Cel mai important concurent al telefonului Apple, deocamdata denumit iPhone (Cisco spune ca numele acesta de marca ii apartine), este solutia BlackBerry, comercializata de Research in Motion. Analisti de pe Wall Street, citati de Associated Press, spun ca actiunile Research in Motion nu ar fi trebuit sa scada atat de mult dupa prezentarea iPhone deoarece acest produs se adreseaza in principal utilizatorului obisnuit, pe cand solutia BlackBerry este achizitionata in special de segmentul business al pietei. Cel putin trei sferturi din cota de piata actuala a BlackBerry nu poate fi pierduta, spun acestia. „Vanzarea de actiuni Research in Motion este facuta sub impulsul momentului”, crede Vivek Arya, de la Merrill Lynch.
Cu toate ca Apple planuieste sa vanda doar 10 milioane de terminale iPhone intr-o piata de peste un miliard de unitati pe an, aparitia sa inseamna cresterea competitiei pe piata. „Designul inovator, foarte subtire, si puterea de procesare a telefonului Apple reprezinta o amenintare puternica pentru concurenti”, crede Mike Abramsky, de la RBC Capital Markets.
Util si inutil
Motorola isi continua ofensiva in segmentul telefoanelor foarte subtiri. Dupa succesul seriei RAZR, care nu a excelat in niciun domeniu, dar a impresionat prin dimensiunile reduse, compania americana a prezentat la CES modelul RIZR Z6.
Cu o memorie de 2 GB, este capabil sa descarce muzica si se sincronizeaza cu peste 200 de site-uri de muzica. Acest produs poate fi introdus la categoria util, iar compania se asteapta sa aiba cel putin acelasi succes precum cel avut cu seria RAZR.
La categoria mare si scump poate fi incadrat giganticul televizor Sharp Aquos. Avand o diagonala de 2,5 metri si un pret inca neanuntat. Un televizor cu plasma si diagonala de peste doi metri de la Panasonic are un pret de 70.000 de dolari. Avand in vedere ca televizorul Sharp este unul LCD, este de asteptat ca pretul sau sa fie ceva mai mic.
Desi XBox nu a avut pana acum succesul scontat, Microsoft spera ca echiparea consolei cu un tuner pentru televiziunea digitala prin internet (IPTV) sa-i sporeasca atractivitatea.
Revolutia cumparaturilor
Visa, gigantul emitent de carti de credit, a lansat un sistem global care permite transformarea telefoanelor mobile in carti de credit, printr-un acord cu liderul producatorilor de terminale mobile Nokia. Consumatorii vor putea plati cumparaturile realizate in magazine prin simpla trecere a unui telefon mobil prin fata unui cititor special care va comunica cu un chip inserat in telefon.
Clientii confirma tranzactia prin simpla apasare a unei taste. Platforma este rezultatul a multi ani de teste realizate peste tot in lume si va permite realizarea de tranzactii, plati la distanta, transferuri intre persoane si aparitia cupoanelor de reducere „mobile”.
Consumatorii vor putea sa-si administreze conturile prin intermediul telefoanelor, au anuntat oficialii Visa. IBM a luat parte la realizarea sistemului de plati.
Standardul wireless, care va permite realizarea conexiunii dintre telefoane si sistemele de plati din magazine, va fi incorporat in chipul pentru comunicatii in proximitate (near field communication chip - NFC), care va fi ascuns sub carcasa telefonului. Tehnologia NFC, dezvoltata de fosta divizie NXP de la Philips impreuna cu Sony, este deja utilizata pe scara larga in Japonia pentru plata serviciilor de transport public.
Visa, care este cel mai mare sistem de plati din lume, spune ca acesta intermediaza tranzactii in valoare de peste patru trilioane (4.000 de miliarde) in fiecare an. In octombrie 2006, Visa a anuntat ca doreste sa-si restructureze operatiunile globale si sa creeze o noua companie listata la bursa, Visa Inc.
Versiunea initiala a platformei de plati permite plati mobile fara contact fizic, personalizare in retelele de telefonie mobila, cupoane de reducere si direct marketing. Versiunile ulterioare, care vor fi disponibile incepand cu 2008, vor include plati la distanta folosind de asemenea retelele de telefonie mobila ca suport - si transferuri intre persoane.
Dell reintra in joc si ataca piata electronicelor
Dupa ce a pierdut primul loc in clasamentul celor mai mari producatori de calculatoare personale in favoarea Hewlett-Packard, Dell incearca sa reintre in joc. Cuvantul-cheie este pentru compania lui Michael Dell „diversificarea”. La CES, Dell a prezentat un sistem home entertainment. Acesta reprezinta incercarea sa de a intra pe piata electronicelor. Sistemul transmite semnal video de inalta rezolutie catre televizoarele Dell.
Dell va concura tot cu Hewlett-Packard pe piata electronicelor din segmentul superior de pret. Compania a lansat si un computer cu un sistem de racire cu lichid cu conducte din ceramica. Pretul: 5.499 de dolari.
Produsul se adreseaza gamerilor inraiti care au nevoie de performanta, pentru ca sistemele foarte performante, capabile sa ruleze cele mai noi jocuri, au nevoie de un sistem de racire deosebit de bun. HP se bazeaza mult mai mult pe segmentul consumatorilor individuali decat Dell, care obtine 85% din venituri din segmentul corporate.