Cei 34 de pasageri ai cursei București-Baia Mare au trecut prin momente de coșmar la bordul unui ATR al companiei TAROM. Marți, aeronava a a aterizat de urgență la Cluj din cauza unor grave probleme tehnice. Reprezentanții companiei au negat inițial realitatea și au dat vina pe condițiile meteo. După ce au fost confruntați cu datele prezentele în raportul tehnic, compania a recunoscut că în cursul zborului s-a blocat maneta de putere a aeronavei.
Pasageri îmbarcați la București ar fi trebuit să ajungă în Baia Mare marţi, în jurul orei 8.30, însă, la o jumătate de oră după decolare au apărut probleme, informează libertatea.ro
„Am observat că avionul mergea cu o înclinație permanentă pe partea stângă. După 10 minute, am fost anunțați de comandant că avionul are o defecțiune, o problemă tehnică şi va trebui să aterizăm de urgenţă la Cluj-Napoca", a povestit pentru Libertatea unul dintre pasageri, Geani Mitroi.
„Ne-a anunțat pilotul în mod concret că există o defecțiune tehnică şi trebuie să aterizeze la Cluj-Napoca. Am realizat că survolăm de ceva vreme Aeroportul Târgu Mureş şi era un zbor destul de dezordonat. Urca, cobora, dădea cercuri. Apoi a fost al doilea anunţ în care ne-a anunţat că defecţiunea tehnică s-a rezolvat, dar că procedura impune aterizarea la Cluj-Napoca", a povestit şi fostul ministru al Muncii, Dragoş Pîslaru, aflat în acelaşi avion.
Pasagerii s-au panicat, iar la un moment dat, în timpul zborului, unii chiar și-au deschis telefoanele pentru a-şi anunţa familiile că aeronava are o problemă tehnică. „Au fost nişte momente groaznice", a mai spus Geani Mitroi.
La aterizarea în Cluj-Napoca, TAROM a pus la dispoziția pasagerilor un autocar către Baia Mare.
Iniţial, compania aeriană a anunţat, printr-un comunicat, că aeronava a întâmpinat dificultăți din motive de „condiții meteo nefavorabile".
„Ce nu a spus însă este faptul că temperaturile scăzute au blocat maneta de putere a avionului – adică, acesta nu mai putea accelera sau decelera, pentru a se pregăti de aterizare. Cauza acestui blocaj a fost lipsa lubrifierii suficiente a unor cabluri din motor. Următoarea lubrifiere a cablurilor era programată de echipa tehnică la finalul lunii martie. Temperaturile scăzute au grăbit însă problemele", arată sursa citată.
Abia la întrebările ziarului, care a intrat în posesia raportului tehnic, compania naţională a recunoscut că avionul ATR42, de pe cursa Bucureşti-Baia Mare, a aterizat pentru că i s-a blocat maneta de putere a aeronavei.
„Când am dat comunicatul şi informaţia, eu nu aveam detaliile la care faceţi referire", a declarat purtătorul de cuvânt al TAROM, Cristian Blană. Întrebat de ce nu a revenit cu informaţii complete atunci când le-a aflat, purtătorul de cuvânt nu a dat un răspuns convingător, susţinând că de vină ar fi… ocuparea agendei publice cu alte subiecte.
Pasagerii au, însă, o altă variantă, şi acuză o tentativă de muşamalizare, ca să nu li se dea despăgubiri pentru întârziere. Libertatea mai notează că, potrivit Directivei Europene pentru Drepturile Pasagerilor, pentru întârzieri de peste 3 ore, dată fiind distanţa la care a avut loc acest zbor, pasagerii ar putea primi 250 de euro. Despăgubirile nu se oferă, însă, dacă întârzierea a fost provocată de circumstanțe precum condiţiile meteo nefavorabile.
„Anunţul de la TAROM spune că este o chestiune de vreme. Acest anunţ pare să fie dat ca să nu poată pasagerii să facă acel claim. Mi se pare o mare măgărie şi aşa ceva nu se face", a spus Dragoş Pîslaru.
Potrivit Directivei Europene pentru Drepturile Pasagerilor, pentru întârzieri de peste trei ore, cum este cazul aici, la distanţa la care a avut loc zborul pasagerii ar putea primi 250 de euro. Asta dacă întârzierea nu a fost provocată de circumstanţe precum condiţiile meteo nefavorabile.
Purtătorul de cuvânt al TAROM neagă aceste acuzaţii. El susține că toți pasagerii care vor cere despăgubiri, le vor primi.