Sus Cortina : Doamne ferește! de Lia Bugnar la Teatrul Mic

Sus cortina. Eliza Ene Corbeanu

Piesa de teatru "Doamne Ferește" de la Teatrul Mic este un spectacol care nu trebuie ratat. De ce? Citiți cronica de teatru realizată de Eliza Ene Corbeanu.

Scenografia de pe scena Teatrului Mic gândită de Ioana Pashca pare o oază de normalitate în viața complicată a personajelor, decorul alunecând lin prin fața ochilor spectatorilor preocupați să descifreze ițele încurcate ale unei familii care, la prima vedere, ar fi putut trece drept normală.

Când intri în viața unei femei care a trecut prin pierderea  soțului te gândești la tristețe, însingurare și mult dor, însă fragilitatea personajului Matilda (interpretat de actrița Liliana Pană) este doar aparentă și doar în mintea celor doi fii ai femeii.  Rămasă văduvă, Matilda capătă culoare, încetează să mai fie statică, tânjește după o dragoste altfel și se aruncă plină de îndrăzneală spre o aventură al cărei început și sfârșit e dispusă să le trăiască fără nicio rezervă.

Lia Bugnar reușeste să umple golul din existența unei femei care a trăit într-o acceptare mută a infidelității soțului, cu crâmpeie de viață dintre cele mai nebănuite, originalitatea și umorul dialogurilor făcând acceptarea noii situații amoroase a Matildei mult mai ușor de digerat (deopotrivă de către spectatori, dar și de către restul personajelor).

Spectatorul realizează treptat despre ce e vorba, fiind preocupat să râdă cu lacrimi, dialogurile sunt nuanțate treptat, prevenitor și cu mult umor, astfel încât să nu-ți mai bați capul răspunzând la întrebarea: Cum s-a ajuns aici ?

Teatrul Mic, un spectacol de neratat

În spectacol personajele cântă, dar, dintre toate, vocea actriței Oana Pușcatu  transmite cea mai mare emoție și multă prospețime; personajul Pati e plin de sensuri, manifestările ei ne  comunică de la primele cuvinte că se află într-o plină cădere nervoasă, accentuată de un secret pe care doar beția o poate determina să îl dezvăluie.

Toate personajele par scoase din tiparele convenționale, dar ce mai reprezintă convenționalul în ziua de astăzi ?

Un tată alcoolic și afemeiat, lovit crud și prematur de impotență (interpretat de actorul Cuzin Toma), un fiu expert în comunicare publică, dar eșuat aproape comic în plan afectiv (actorul Marin Grigore), o femeie măcinată de ideea de stabilitate și profund zdruncinată de dramele unei tinereți care i-a răpit șansa de a deveni mamă (actrița Irina Rădulescu) și o mamă ce pare a fi singurul personaj împăcat cu propriile alegeri (actrița Liliana Pană) oricât de greșit s-ar reflecta acestea în ochii celorlalți.

Personajul Ovi tratează orice subiect care nu-l implică în mod direct  cu multă lejeritate și superioritate intelectuală, însă, odată confruntat cu apariția neașteptată a Elei (fosta sa iubită care l-a părăsit din cauza unui aparat de țânțari) suferința lui devine rușinos de amuzantă, actorul Marin Grigore forțându-și personajul să jongleze cu multă pricepere pe o sfoară întinsă între comic și lamentabilă jenă emoțională.  Îi iese de minune rolul, nici nu știi dacă să-i dai dreptate sau să-i plângi de milă, interacțiunile sale cu spectatorii te fac părtaș la drama personajului, parcă i-ai da un sfat, parcă te vezi în locul lui.

Ela, interpretată de actrița Irina Rădulescu, este cheia problemelor și a conflictului, personajul care se mulează inteligent pe grozăvia șocului creat în familia care nu-și  dorea decât să-și amintească de tatăl plecat la ceruri (sau în iad, personajele încă dispută locația șederii veșnice a defunctului).

Momentul de zâmbet

Unul dintre cele mai amuzante momente ale spectacolului este cel în care actrița Irina Rădulescu (Ela) descrie, cu o rigoare matematică și tranșantă, motivele pentru care s-a despărțit de Ovi. Intonația, gesturile și atitudinea cu care înșiruie importanța unui aparat în țânțari în bunul mers al unei relații, stârnesc hohote de râs, dar fac posibilă și concluzia celorlalte personaje că Ela e cu adevărat nebună de legat. În seninătatea ei și în rezerva cu care își exprimă sentimentele, Ela ascunde un personaj cu o carismă seducătoare, deși, aparent, pare impenetrabilă oricărei emoții.

Pe Dinu, interpretat de actorul Cuzin Toma n-ai cum să nu-l îndrăgești de la primele cuvinte. Precizia cu care descrie lunga listă de performanțe amoroase, detaliată și bine documentată pentru a te convinge de faptul că în spatele acelui chip se ascunde un mare cuceritor neștiut de nimeni, e completată cu ping-pongul de replici între el și mama (Liliana Pană) sau între el și fiica sa Pati (Oana Pușcatu).

În ruperile de ritm (când trece de la laude personale la confesiunile ținute în fața alcoolicilor anonimi) actorul Cuzin Toma construiește sinceritatea personajului Dinu energic și precis, fără a lăsa niciun spațiu gol în mintea spectatorilor; se dezvăluie pas cu pas, de la fiul care și-a idolatrizat tatăl, până la soțul ratat și incapabil să mențină o relație, culminând cu absența lui din viața unicului copil – Pati, în fața căreia capitulează, refuzând să accepte o realitate de care se teme.

Evadarea sa în alcool e ca o sârmă ghimpată care îi gâtuie orice emoție, e justificarea monstrului care se naște din pahar și care își scoate colții indiferenței, iar, în final, ai impotenței ca pedeapsă moralizatoare.

Doliul ca măsură a schimbării

Suferinţa şi doliul sunt concepte străine Matildei, actrița Liliana Pană dă de pământ cu premisele unei drame care în realitate nu a existat niciodată. Ea reușeste să transforme văduvia într-o provocare, dar nu din perspectiva la care v-ați aștepta, ci punând la încercare emoțiile copiilor săi adulți confrunțati cu schimbarea preferințelor sexuale ale mamei lor pe care o credeau pe veci închisă în cufărul normalității convenționale. Cu un firesc adorabil, actrița Liliana Pană își duce personajul în afara oricărei presupuneri rezonabile de normalitate; soția devotată și mama iubitoare se îndrăgostește de ... o femeie.

Muzica realizată de Marin Grigore și Oana Pușcatu are toate ingredientele necesare pentru transmiterea unui mesaj limpede, amuzant pe alocuri, uneori dureros de adânc în semnificații, dar, în esență, e fix ce-i trebuie unui astfel de spectacol.

Long story, short, Doamne ferește să nu vedeți aceste spectacol !

Regia - Lia Bugnar

Scenografia - Ioana Pashca

Muzica - Marin Grigore, Oana Pușcatu

Producător delegat- Adina Chiriță

Distributie:

Dinu - Cuzin Toma

Matilda - Liliana Pană

Ovi - Marin Grigore

Pati - Oana Pușcatu

Ela - Irina Rădulescu