Sponsori ai destabilizării. Oligarhii fugari Șor și Platon achită milioane de lei pentru narative putiniste

Sursa foto: WatchDog.MD

Republica Moldova. Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit, în luna iulie, peste 50 de mii de euro pentru a-și promova mesajele. Datele se cuprind în ultimul raport prezentat de comunitatea WatchDog.MD.

Peste 2,6 milioane de lei, factura oligarhilor fugari

Conform datelor prezentate, în ultimele trei luni, aproximativ 136 000 de euro au fost achitate de oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon. Cu acești bani au fost plătite campanii de promovare a unor narative pro-rusești. Totodată, cei doi au plătit pentru a plasa mesaje de compromitere a referendumului.

WatchDog.MD susține că, doar în perioada 1 - 30 iulie curent, Șor promovat cel puțin 104 de reclame. Factura plătită a fost de 30 500 de euro.

„Principalul lor scop este în continuare discreditarea referendumului pentru aderarea la UE, dar și atacurile asupra Maiei Sandu, care e principala favorită în cursa prezidențială”, se arată în raportul publicat de comunitatea WatchDog.MD.

În aceeași perioadă, Platon a promovat în jur de 82 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și pe cea a candidatei la funcția de președinte Natalia Morari. Pentru promovare s-au cheltuit aproximativ 19 500 de euro.

Oligarhul fugar, Veaceslav Platon/ Sursa foto: Facebook

Narativele Kremlinului, promovate de oligarhii fugari

Conform Raportului, cei doi oligarhi încearcă să manipuleze opinia publică că locul Republicii Moldova nu este în UE.

Alexandr Dughin şi Ilan Şor/ Sursa foto: arhiva EvZ

„Platon accentuează narativul că „Moldova nu negociază pe picior de egalitate cu UE condițiile pentru aderare”. Oligarhul Ilan Șor consideră că „la referendum nu se va lua în calcul opinia majorității moldovenilor”. Cei doi oligarhi continuă să promoveze o imagine pozitivă a Federației Ruse. Prin intermediul Nataliei Morari, se promovează ideea că Rusia nu prezintă un pericol iminent militar la adresa Republicii Moldova. Platon susține că termenul de război hibrid este o invenție a actualei guvernări pentru a-și ascunde eșecurile”, arată experții

Conform experților, nici META, nici Google nu întreprind acțiuni pentru a bloca acest conținut manipulator.

„Aceste două companii ar trebui să țină cont de apelurile autorităților și societății civile din Moldova pentru a stopa rularea reclamelor oligarhilor sancționați la nivel internațional. La META și Google trebuie să ajungă mesajul că inacțiunea lor permite desfășurarea unor operațiuni de influență politică și ingerință a Federației Ruse în procesele electorale din Republica Moldova”, consideră autorii raportului.