Pe aeroporturile americane au inceput sa lucreze ofiteri de securitate special antrenati pentru a citi si interpreta limbajul corporal si expresiile faciale ale calatorilor, in cautarea celor mai mici semne de rea-intentie.
Ei pot fi oricine, de la caratorii de bagaje la oamenii de serviciu sau agentii de la casele de bilete. Se numesc „ofiteri de detectare comportamentala” (BDO) si desfasurarea lor face parte din noile masuri implementate de Administratia americana a securitatii transporturilor (TSA).
Kip Hawley, seful TSA, i-a descris ca fiind „o minunata unealta, capabila a identifica si administra riscurile inainte ca acestea sa se apropie de puncte de verificare aglomerate”. Ofiterii BDO lucreaza deja in peste zece aeroporturi, potrivit spuselor lui Paul Eckman, fost profesor la Universitatea California - San Francisco, consilier al lui Hawley pentru acest program. Pana la finele anului 2008, TSA spera sa aiba pe teren cel putin 500 de ofiteri BDO.
Programul a inceput sa fie testat intr-o masura limitata inca din 2006, dovedindu-se a fi „extrem de reusit” in identificarea pasagerilor suspecti: au fost prinsi numerosi traficanti de droguri, imigranti clandestini si potentiali teroristi.
La baza noului sistem de supraveghere se afla o teorie potrivit careia oamenii, atunci cand incearca sa-si camufleze emotiile, nu fac decat sa le dezvaluie intr-un alt fel mai subtil, prin gesturi numite de Eckman - un pionier in domeniu - „microexpresii”. Frica si dezgustul sunt principalele emotii urmarite de BDO, acestea fiind considerate semne clare asociate cu tentativa de inselaciune.
TEHNICA
Filaj discret
Agentii BDO lucreaza in perechi. De regula, unul dintre ei ii abordeaza deschis pe pasageri, iar celalalt pare sa continue sa desfasoare o activitate obisnuita. Pasagerul care ridica suspiciuni, fie prin microexpresii, fie prin interactiuni sociale sau limbaj corporal, este supus unei supravegheri mult mai atente, dar in continuare discrete.
Spre exemplu, agentul se preface ca-l ajuta pe suspect sa recupereze lucrurile trecute prin scanner sau il intreaba unde calatoreste si de ce. Daca subiectul ridica si mai multe suspiciuni, agentii il „recomanda” autoritatilor pentru chestionari suplimentare.