Guvernul ia în calcul introducerea unei taxe auto unice. VEZI ce valoare va avea

Guvernul ia în calcul introducerea unei taxe auto unice. VEZI ce valoare va avea

Membrii Comitetului Interministerial, înființat de Executiv pentru a elabora o nouă formă a taxei auto, au analizat, pe lângă reducerea taxei actuale cu 20-30%, și varianta introducerii unei taxe anuale de poluare.

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, astăzi, că există posibilitatea ca, în viitor, să fie pusă în aplicare o taxă auto unică. Adică una care să fie plătită anual de către toți posesorii de mașini. ”Eu rămân la ideea de a introduce o taxă de poluare cu ocazia înmatriculării mașinii în România, dar, în comitetul interministerial, am discutat și despre o altă variantă: aceea a introducerii, pe viitor, a unei taxe generale de poluare, o taxă anuală care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare”, a spus ministrul Mediului. Mașinile vechi vor plăti un  ”impozit anual” mai mare Potrivit unor surse guvernamentale, mai mulți membrii ai comisiei au propus ca să se impună o taxă auto care să se numească „taxă de poluare” și care să să fie plătită anual. Aceștia s-au gândit și la algoritmul de calcul al taxei. Dacă taxa va fi introdusă, cei care dețin mașini puternice și poluante ar urma să plătească cel mai mult, în timp ce proprietarii autovehiculelor euro 5 și cu motor mic vor scoate cei mai puțini bani din buzunar pentru a plăti taxa anuală. În ceea ce privește mașinile hibrid, acestea nu vor achita taxă de poluare, au mai propus membrii comisiei. Până una alta, ministrul a anunțat că s-a decis totuși ca taxa auto de primă înmatriculare  să fie redusă și să se aplice și pentru maşinile intrate în circulaţie înainte de anul 2007. Taxă redusă cu 20-30% Laszlo Borbely a mai explicat că acordul ministerelor implicate este obţinut, iar după o ultimă discuţie cu primul ministru, Emil Boc, proiectul de lege va intra în şedinţa de Guvern. ”Din punctul meu de vedere, rămân la ideea ca diferenţa de bani pentru taxa auto să se dea înapoi, să se reducă valoarea taxei cu 20 - 30% plus ca plata taxei să se facă la prima înmatriculare şi pentru maşinile intrate în circulaţie înainte de anul 2007”, a mai menţionat Borbely. Draftul privind modificarea taxei auto, postat pe site-ul Ministerul Mediului, prevede introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea poluatorilor pe bazata cantității de emisii cu impact asupra mediului produsă de mașină. ”Urmează să avem o discuţie finală cu premierul, după care vom intra în şedinţă de Guvern. În 2010, au fost 110.000 de maşini noi cumpărate în România şi 230.000 de maşini second-hand, dintre acestea 41% fiind mai vechi de zece ani. În aceste condiţii, statul român nu putea să nu-şi permită să reacţioneze la acest lucru. Aşa încât, cine aduce o maşină în ţară mai veche de zece ani, trebuie să plătească o taxă mai mare”, a mai spus Borbely. Mașinile cu motor Diesel, taxă mai mică cu 25% Totodată, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule vor plăti o taxă auto cu 25% mai mică. Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită o taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege Potrivit documentului, atunci când persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei. Totodată, taxa nu se plăteşte atunci când autovehiculele sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică sau confiscate ori intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare. În categoria scutirilor intră şi autovehiculele destinate competiţiilor sportive. Taxa auto aplicabilă şi maşinilor înscrise în ţară înainte de 1 ianuarie 2007 se calculează în funcţie de emisiile de CO2, cilindre şi norma de poluare. Pe de altă parte, la capitolul restituirii diferenţei de taxă deja achitată, se arată faptul că pot solicita acest lucru cei care au plătit taxa auto mai mare între iulie 2008 şi momentul actual. În urmă cu aproape trei luni, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, contravine dreptului comunitar. CITIȚI ȘI:

  • Cine nu va plăti noua taxă auto şi cum scade valoarea ei
  • Gheorghe Popescu, Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu: "Taxa de înmatriculare trebuie păstrată"
  • Executivul păstrează taxa auto neschimbată pentru Euro 5 şi maşinile puternic poluante
  • Borbely: Taxa de primă vânzare va fi plătită de cumpărător