Spania detronează Franţa, regele european al trenurilor de mare viteză

Linia feroviară de mare viteză Madrid-Valencia va fi inaugurată astăzi. Astfel Spania devine campioană în acest domeniu, relatează France Presse.

Graţie noii linii, tronsonul de 438 kilometri dintre capitala Madrid şi Valencia, al treilea oraş ca mărime din Spania, e parcurs acum într-o oră şi jumătate faţă de 4 ore. Reţeaua spaniolă numără 2.056 de kilometri, faţă de 1.896 cât are Franţa şi 1.285, Germania. Şi dacă adăugăm liniile ce urmează să fie construite, Spania ar fi deja numărul doi mondial cu 5.525 kilometri, după China (13.134 kilometri) însă în faţa Japoniei (3.625 kilometri). Ambiţia Spaniei a costat 6,6 miliarde de euro pentru linia Madrid-Valenici, a patra axă după Madrid-Sevilla în 1992, Madrid-Valladolid în 2007 şi Madrid-Barcelona în 2008. Câştig sau pierdere? Cu toate acestea investiţia va stimula economia şi va crea noi locuri de muncă. Spania are cea mai ridicată rata a şomajului din zona euro (în jur de 20%). Noua linie de cale ferată a adus peste 136.000 de locuri de muncă. Chiar şi aşa, sunt voci care critică strategia Spaniei cum nu se întrevăd foarte mulţi pasageri pentru căile ferate din această ţară. Dacă 16 milioane de persoane pe an folosesc deja AVE (Alta Velocidad Espanola), această cifră nu reprezintă decât 15% din numărul de pasageri care merg cu TGV în Franţa şi 5% dintre cei care călătoresc cu Shinkansen în Japonia. Ieri s-a tăiat panglica în prezenţa premierul spaniol, José Luis Rodriguez Zapatero şi regele Spaniei Juan Carlos.