Șoferii care nu-și plătesc amenzile vor rămâne fără permis. Autorii legii explică necesitate reglementării

Șoferii care nu-și plătesc amenzile vor rămâne fără permis. Autorii legii explică necesitate reglementării Sursa foto: Arhiva EVZ

Șoferii care nu-și plătesc amenzile de circulație în termen de 60 de zile nu vor mai avea dreptul să conducă până nu se vor achita de obligații. Măsura este prevăzută într-un proiect de act normativ aflat la Camera Deputaților. Unul dintre inițiatori, deputatul Gabriel Avrămescu, a explicat care sunt obiectivele urmărite și beneficiile pe care le va aduce o astfel de reglementare.

Adoptarea actului normativ ce va permite suspendarea permiselor de conducere pentru șoferii care nu-și achită amenzile de circulație va avea efecte benefice asupra bugetelor locale. Una dintre problemele cu care se confruntă comunitățile locale este legată de colectarea sumelor provenite din amenzi la bugetul de stat. Deputatul PNL Gabriel Avrămescu, unul dintre inițiatorii proiectului de lege arată că adoptarea sa va duce la creșterea gradului de colectare a amenzilor la bugetele locale.

„Am depus acest proiect anul trecut, împreună cu deputaţii Laurenţiu Dan Leoreanu şi Florin Roman, din dorinţa de a semnala nivelul scăzut de achitare în privinţa amenzilor rutiere. Ideea proiectului legislativ a avut ca inspiraţie discuţiile cu reprezentanţi ai Poliţiei, care mi-au expus consecinţele acestui fenomen”, a explicat deputatul.

Potrivit spuselor sale, prin adoptarea actului de reglementare, primăriile vor avea la dispoziție un instrument în plus pentru colectarea amenzilor. Deputatul a precizat că din cauza nivelului scăzut de colectare a veniturilor din amenzi, localitățile primesc mai puțini bani la bugetele locale. În plus, funcționarii sunt supuși sancțiunilor Curții de Conturi.

Ne puteți urmări și pe Google News

„În primul rând, unităţile administrativ-teritoriale nu au instrumente de a încasa amenzile decât după perioade lungi de timp – uneori chiar niciodată – ceea ce duce la o diminuare a bugetului local. Mai mult, deşi nu au nicio vină, UAT-urile sunt lovite de 2 ori, pentru că încasarea amenzilor este un indicator important atunci când are loc repartizarea cotelor pentru echilibrarea bugetelor locale, motiv pentru care sunt vitregiţi financiar şi din această perspectivă, iar la asta se adaugă şi sancţiunile Curţii de Conturi în astfel de situaţii, aşa că ne aflăm într-un cerc vicios ce trebuie clar reglementat cât mai repede”, a mai explicat parlamentarul.

Inițiatorii se așteaptă la șoferi mai disciplinați

Pe de altă parte, o astfel de lege va duce și la disciplinarea conducătorilor. Este de așteptat ca aceștia să devină mai prudenți în trafic, știind că și-ar putea pierde permisul de conducere dacă sunt sancționați și nu-și achită amenzile.

Un alt beneficiu al adoptării proiectului de lege, ar fi, potrivit lui Avrămescu, disciplinarea conducătorilor auto.

„În situaţia în care, la nivelul UE, înregistrăm cel mai mare număr de morţi în accidente rutiere raportat la populaţie – 85 morţi la un milion de locuitori – suspendarea dreptului de a conduce, până în momentul în care achită amenda, dacă nu a făcut-o în termen de 60 de zile de la sancţionare, este o propunere legislativă necesară, care sper să primească votul final al colegilor mei deputaţi”, a mai arătat deputatul Gabriel Avrămescu.

Ce modificare aduce actul normativ

Proiectul de lege a fost iniţiat de 21 de deputaţi PNL și a fost depus în luna martie a anului 2022 la Senat. Legea a fost respinsă de senatori care nu sunt de acord cu introducerea unei asemenea prevederi. Acum urmează să se pronunțe și Camera Deputaților care este for decizional. Dacă propunerea va fi adoptată, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind Codul Rutier va fi modificată și va cuprinde noi prevederi:

„(1) Suspendarea exercității dreptului de a conduce autovehicule și tractoare agricole sau forestiere se dispune: (…)

(f) până în momentul achitării amenzii, dacă aceasta nu a fost achitată în termen de 60 de zile de la sancționarea contravenientului”.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul, în timp ce Guvernul a atras atenția că astfel de măsuri ar putea fi greu de implementat.