Cu două zile în urmă, SLN și Ministerul român de Externe au oferit ajutorul celor doi marinari, inclusiv repatrierea lor, dar românii au refuzat. Acum, potrivit SLN, situația la bordul navei Nivin, sub pavilion Siria, a devenit explozivă. Din cei 95 de migranți doar nouă,  inclusiv un copil, au acceptat debarcarea. “Ceilalți s-au baricadat pe navă, aproape că s-au transformat în stăpânii navei. Situația echipajului a devenit dramatică, din salvatorii migranților au devenit victime, culmea, urmând să mai fie și anchetați de autoritățile libiene pe motivul că au adus migranți pe teritoriul libian”, spune liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.  

Situația se complică. Nava este acostată la cheu în Misurata/Libia dar este practic izolată. Nimeni nu poate cobora sau urca la bord cu excepția negociatorilor. “Migranții doresc în continuare să ajungă în Italia și acuză echipajul că i-au mințit atunci când i-au preluat la bord de pe ambarcațiunea de pe mare. Libia este acuzată de practici crude și abuzuri în centrele de detenție de către organizațiile umanitare și Agenția Națiunilor Unite pe Probleme ale Refugiaților. Libia respinge aceste acuzații. Migranții ar trebui să ajungă în aceste centre și probabil știu ceea ce ii așteaptă acolo,” potrivit SLN

Cei doi ofițeri maritimi români care fac parte din echipajul navei sunt în continuare blocați la bord. „Dacă aceștia au crezut în promisiunile conducerii navei/armatorului că se va rezolva această problemă și au refuzat ajutorul oficialilor MAE și ai SLN care s-au oferit să îi debarce încă de marți 13/11/2018, astăzi debarcarea lor a devenit una foarte complicată. Voci spun că autoritățile libiene vor începe o investigație împotriva navei și a echipajului pentru a stabili de ce aceștia au ajuns cu migranții în portul Misurata și nu i-au dus acolo de unde au primit instrucțiuni de a interveni și unde migranții doreau să ajungă (Italia). Știrea nu este confirmată,” precizează SLN.

Sursa citată face trimitere la specialiști care spun că “migranții izolați pe una din punțile intermediare ale navei pot avea probleme cu alimentația, igienă și sănătatea. În acel loc nu sunt facilități sanitare și acei oameni își fac nevoile fiziologice în spațiul unde sunt închiși. Nava, echipajul și migranții de la bord sunt practic într-o situatie aproape fără ieșire.” Sindicatul Liber al Navigatorilor a atras atenția public în mai multe rânduri despre situații în care navigatorii salvatori au devenit victime, obiect al unor procese penale, arestări și condamnări în diferite țări. De aici și necesitatea navigatorilor de a face parte dintr-o organizație care să le apere drepturile și să îi apere de incriminări de acești gen.

 

Te-ar putea interesa și: