Situație alarmantă pe Dunăre ! Traficul fluvial paralizat în ghețuri

Situație alarmantă pe Dunăre ! Traficul fluvial paralizat în ghețuri

Sute de barje și nave fluviale încărcate cu zeci de mii de tone marfă sunt blocate, de mai bine de trei săptămâni, în ghețuri, pe ambele sensuri de navigație ale Dunării. La Cernavodă, zeci de convoaie sunt blocate în așteptarea dezghețului pentru a putea naviga spre porturile de destinație sau, pe Canalul Dunăre Marea Neagră, spre Constanța. Autoritățile navale estimează pierderi uriașe.

De la intrarea Dunării în țară și până în Delta Dunării, de la Orșova la Sulina, traficul fluvial este paralizat. Sunt convoaie de barje încărcate cu mărfuri diverse,cereale, minereuri, motorină,laminate,îngrășăminte dar și goale, înțepenite în chingile de gheață de pe Dunăre. Pe lângă navele românești, sunt o mulțime din Serbia, Bulgaria, Ucrian, Germania, Ungaria. Unele echipaje rezistă, au suficiente provizii la bord. Altele au fost ajutate cu hrană și apă de elicopterele MAI. “Cele mai multe nave sunt la ancoră, în siguranță, doar câteva sunt izolate. Nu sunt situații de urgență referitoare la echipaje, lipsa de alimernte sau combustibil”, spune directorul Autorității Navale Române, Răzvan Trandafir.  

Măsura întreruperii traficului fluvial a fost luată în data de 10 ianuarie de către Comandamentul de acţiune împotriva gheţii pe Dunăre. Este condus de directorul general al AFDJ Galați, Dorian Dumitru, și “supraveghează şi coordonează acţiunile de intervenţie pentru distrugerea gheţii formate pe sectorul Dunării cuprins între Baziaş şi Sulina”. Comandamentul de gheață este organizat în grupe operative de lucru, în porturile Drobeta-Turnu Severin, Giurgiu, Călăraşi, Brăila, Galaţi, Tulcea şi Sulina. În zona Tulcea se intervine cu spărgătoarele Perseu și Galați3 pentru a scoate  patru mai multe nave maritime, două la mila 44 și 46 și alte două aval de Isaccea care vor să iasă la mare, potrivit directorului AFDJ Dorian Dumitru. 

Directorul Administrației Canalelor Navigabile (ACN), Dan Georgescu, spune la rândul lui, că pe Canalul Dunărea Marea Neagră se poate naviga dar nu se poate. Asta pentru  că la Cernavodă sunt blocate, în așteptare, zeci de convoaie de barje și nave fluviale, “nu le percepem taxe” și nu pot pleca spre Europa sau spre Galați pentru că sunt poduri de gheață. “Au mai fost situații de îngheț pe Dunăre, cu efecte financiare serioase însă pierderile suferite atât de ACN cât și de Portul Constanța se recuperează de obicei în al doilea trimestru al anului”, explică Daniel Georgescu. El susține că temperaturile pozitive prognozate pentru următoarele zile vor duce la deblocarea traficului fuvial.