Foarte puţine companii şi instituţii şi-au optimizat site-urile pentru telefoanele mobile,
În România există foarte puţine organisme media, companii sau instituţii care au site-urile adaptate pentru a fi vizualizate cu uşurinţă şi de pe telefonul mobil. Zilnic, numărul celor care se conectează la internet folosind terminale mobile este în continuă creştere.
La sfârşitul anului trecut, ghidul Oficiului de Statistică al Uniunii Europene - Eurostat, estima că peste 700.000 de români se conectează la internet de pe telefonul mobil. Mai mult, la nivel mondial se dă o adevărată luptă între companii precum Google, Yahoo! sau Microsoft, pentru a se impune pe piaţa publicităţii furnizate direct pe telefoanele mobile conectate la internet.
Ecranul unui telefon mobil este mult mai mic decât cel al unui computer, astfel, pentru a distinge informaţia de pe un site, este nevoie ca ea să fie optimizată pentru acesta. Primele portaluri optimizate pentru terminalele mobile au fost lansate de operatorii mobili Orange, Vodafone, Zapp şi Cosmote, respectiv Orange World, Vodafone Live, ZappMobile Portal şi i-mode.
Şi alţi jucători telecom şi-au anunţat intenţia optimizării site-urilor pentru a fi vizualizate de pe mobile. „În acest moment site-ul companiei nu oferă o versiune adaptată pentru a fi citită pe suport mobil, dar intenţionăm ca, în curând, să implementă m o asemenea funcţie“, ne-au declarat reprezentanţii Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixă din România. Arbitrul telecom a rămas în urmă
În acest moment, nici instituţia statului care se ocupă de reglementarea pieţei telecom, respectiv Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), nu are site-ul pregătit pentru a fi accesat de pe telefoanele mobile.
„Desfăşurăm chiar în această perioadă o licitaţie deschisă, în vederea atribuirii unui contract de servicii de programare software pentru realizarea unei noi pagini de internet a Autorităţii. Printre cerinţele din caietul de sarcini, este menţionată şi optimizarea conţinutului pentru Internet Mobile“, ne-a declarat Dan Georgescu, preşedintele ANRCTI. Media ignoră o piaţă importantă
Presa românească ar putea beneficia de pe urma creşterii numărului celor care accesează internetul de pe terminale mobile, pentru a atrage cât mai mulţi cititori. Conform Trafic.ro, peste 36% dintre cei care accesează internetul de pe mobil o fac pentru a vizita site-urile de ştiri, fără a le include aici pe cele specializate pe sport.
Există însă numai câteva publicaţii care au site-ul adaptat şi pentru telefoanele mobile. Este vorba de două cotidiene financiare, „Ziarul Financiar“ (mobil.zf.ro) şi Business Standard (m.standard.ro). Majoritatea internauţilor „mobili“ citesc pe telefon site-ul normal, destinat computerelor al unei publicaţii sau televiziuni, care este greu de explorat de pe un dispozitiv mobil. Magazinele virtuale nu vând pe telefonul mobil
Nici magazinele on-line nu au acordat un gir prea mare celor ce navighează pe internet de pe telefonul mobil. Reprezentanţii OneStop.ro ne-au spus însă că dezvoltarea unei variante pentru mobile a site-ului face parte din planurile de dezvoltare pentru 2008.
„Din păcate, site-ul nostru nu are încă versiune pentru mobil. E o dezvoltare care face parte din planurile noastre pe 2008 şi cu siguranţă ne-ar aduce multe avantaje. În momentul când vom avea versiunea pentru telefon mobil, practic vom trece de la «on-line shopping» la «mobile shopping»“, ne-au spus reprezentanţii OneStop.ro.