"Sistemul de învăţământ nu te ajută să iei o decizie asupra viitorului tău"
- Adam Popescu
- 27 iunie 2010, 08:39
Simţeau că doar merg la liceu şi învaţă multe materii, dar că nu îşi dau seama la ce sunt bune, ce s-ar pricepe să facă mai departe, pe ce drum să o ia după. Şi atunci au început să caute alternative.
La Şcoala de Vară organizată de Clubul Liderii Mileniului Trei, destinele li s-au intersectat, iar anul acesta au pus pe picioare singure a patra ediţie a şcolii estivale. Deşi le desparte faptul că una e încă la liceu, iar cea de-a două mai are puţin şi termină facultate, Raluca Sîmbotin şi Laura Catană s-au zbătut să continue şcoala de vară, dedicând ediţia din acest an tinerilor cu vârste între 17-20 de ani. Poveştile lor sunt asemănătoare, deşi în contexte diferite. Laura a pornit ca participant în 2007 şi i-a plăcut atât de mult, încât a devenit trainer. Anul acesta a reuşit să strângă 18.000 de lei de la Primăria din Râmnicu Vâlcea şi de la sponsori locali pentru a acoperi costurile şcolii de vară pentru 42 de participanţi. Ea spune că a reuşit să fie convingătoare în faţa autorităţilor locale pentru că avea la activ un proiect de creativitate dezvoltat în Râmnicu Vâlcea, oraşul ei natal. Raluca a intrat în lumea organizaţiilor neguvernamentale din clasa a noua, adică acum aproape patru ani, când a mers în prima tabără de vară de educaţia non-formală, organizată de Fundaţia Codecs, de care aparţine şi Clubul Liderii Mileniului Trei. Au urmat apoi traininguri, alte şcoli de vară şi chiar participarea la un summit al tinerilor în Statele Unite. Educaţia non-formală îi ajută pe tineri să se dezvolte personal, să îşi dea seama cine sunt, ce vor, crede ea. „Eu am trecut prin schimbări majore”, spune ea, explicând că aşa a putut să îşi dea seama ce vrea să facă mai departe. „Pot şi vreau să schimb lucrurile în România, cred că noi tinerii putem face o schimbare”. Având asta în minte, tema şcolii de vară din acest an este atitudinea civică şi autodezvoltarea, iar miza este ca participanţii, odată reîntorşi în oraşele natale, să îşi pună anumite întrebări de la care să se nască proiecte care să schimbe ceva în comunitatea respectivă. „Mi-am găsit energia şi zâmbetul în aceste activităţi” Şcoala românească are mai multe probleme în viziunea celor două, dar cea mai serioasă este că nu te ajută să iei o decizie asupra viitorului tău, să îţi dai seama la ce eşti bun şi ce poţi face mai departe. Raluca Sîmbotin povesteşte că are mulţi colegi care patru ani n-au făcut decât să vină la şcoală şi care acum nu ştiu ce facultate să urmeze. „Prin educaţie non-formală elevii sunt învăţaţi să-şi descopere drumul”, spune ea, iar Laura Catană completează că exerciţiile practice sunt esenţiale, mai ales cele care presupun negocieri, aşa cum a fost cazul ei când a mers la Primăria din Râmnicu Vâlcea să obţină sprijin pentru proiect. „Nu poţi să te duci în faţa unui om să ceri ceva fără să oferi nimic în schimb. Şi atunci trebuie să înveţi să faci compromisuri, iar lucrurile astea nu se învaţă la şcoală. Noi ne-am dat seama că sunt esenţiale”, spune Laura. Din astfel de situaţii derivă şi recompensa ei ca voluntar şi trainer. „Când un tânăr pleacă de la cursul tău şi e fericit şi îţi mulţumeşte, nu îţi mai trebuie nimic”. Raluca, acum preşedintele Clubului Liderii Mileniului Trei, spune că şi-a găsit energia şi zâmbetul în astfel de activităţi. Deşi este clasa a doisprezecea şi se apropie examenul de bacalaureat, ea îşi rupe din timp zilnic pentru activităţile extraşcolare care îi dau energie să înveţe mai eficient ca înainte. Laura îşi aminteşte că ultimul an de liceu a fost cel mai activ şi la ea şi că le-a ţinut un training chiar colegilor de clasă, pentru care s-a pregătit intens. „Dacă te limitezi doar la şcoală, rişti să devii un tânăr fără încredere în sine. În liceu îţi dai seama că lucrurile nu merg bine, îţi dai seama de plusurile şi minusurile sistemului şi atunci eu nu m-am simţit bine şi am zis că vreau altceva. Şi am început cu şcoli de vară şi implicarea în traininguri.” Laura Catană, trainer Se poate trăi şi din voluntariat În umbra anilor de comunism când erai obligat să ieşi la muncă pe câmpiile ţării, mulţi nu văd cu ochi buni voluntariatul. „La un moment dat un profesor mi-a spus la şcoală să mai las voluntariatul că nu ţine de foame. M-a durut enorm”, îşi aminteşte Raluca. Ea consideră că a face voluntariat nu înseamnă numai să te duci să strângi gunoaie, aşa cum cred unii. „Poţi să faci mult mai mult şi să ajungi inclusiv să câştigi bani din asta”. Laura Catană îşi aminteşte că la început părinţii o întrebau cât mai are de gând să muncească fără bani. „Între timp şi-au mai schimbat perspectiva”, mai ales după ce au văzut că ea se îndreaptă către antreprenoriatul social, un domeniu prea puţin cunoscut în România. „Să avem un scop în folosul comunităţii, dar pe care să îl facem autosustenabil, şi, în acelaşi timp, să ne îngrijim şi de viaţa voastră. Noi ca voluntari nu putem munci dacă nu avem un standard de viaţă asigurat. Şi medicul, ca să poată trata alţi pacienţi, trebuie să fie sănătos”. Când, unde şi cum Şcoala de vară organizată de Clubul Liderii Mileniului Trei în parteneriat cu Primăria Râmnicu Vâlcea va avea loc între 26 august – 1 septembrie, la Băile Olăneşti, sub numele Branding Romania 2010 – Yes We Can! Scopul: promovarea cetăţeniei active a tinerilor şi a educaţiei non-formale. Evenimentul se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 17 şi 20 de ani, care se pot înscrie până pe 18 iulie. Atelierele de lucru le vor oferi celor 42 de participanţi selectaţi cadrul necesar învăţării şi punerii în aplicare a conceptelor de voluntariat şi responsabilitate socială, prin creativitate, management de proiect şi programe de finanţre, branding personal, argumentare şi public speaking. „Credem că există foarte mulţi tineri care au potenţial”, spune Raluca Sîmbotin, care speră ca, odată ce ei pleacă din tabără, să îşi pună câteva întrebări de pe urma cărora să se nască proiecte locale în comunităţile în care locuiesc. Mulţi dintre foştii participanţi au dezvoltat proiectele lor, iar unii au chiar organizaţiile lor. La şcoala de vară, „încercăm să le aducem în faţă oameni care au făcut o schimbare, să le vorbească despre asta şi poate să îi inspire”.